Vad är detta?

Den här spindeln hittade jag i garaget. Vi brukar ha stora husspindlar där, men de är ju svarta och med ludna ben. Den här mer brungrön (centerpartist kanske) och ännu större.

Nån som har koll på vad det här är för en gynnare? Ska jag se om Clas Ohlson har en bra eldkastare?

Sjukt svårt att se utan ryggtavla, men den ovan har vi ibland, stora as.
De verkar ha emigrerat norröver under sistone.

1 gillning

image
Ungefär som så, fast med spindel.

1 gillning

De svarta har jag vant mig vid. Den här är betydligt större och har en färg som jag inte sett tidigare.

Vitlök passar till det mesta.

Så länge den inte börjar möblera om bland dina putters kan du vara lugn. :slight_smile:

2 gillningar

bild

Apropå …

Sonen kunde inte ens se en spindel på tv utan att få panik under tonåren. Bättre nu.
Själv har jag lärt mig tåla dessa… när man tvättar altanen så kommer de krypande och det är inte nice när det killar bak i nacken och man får tag i en i storlek modell ”femkrona”.

Svarta… feta och äckliga som fan.
Tur vi bor i ett land med få giftiga insekter.

Egon

Har du frågat Pyl?
Han har väl några att jämföra med som i alla fall är giftigare

Följer, mest för att jag senaste dagarna sprungit på 2 st riktigt stora rackare hemmavid.
Den första lyckades jag fånga i en burk, ställde vid sonens speldator. Det han gjorde var INTE min idé, nämligen att visa 5 cm framför fruns ansikte.

Har gott om dem i källaren. De jag har är bruna, inte svarta. Kan det vara så att ni som har svarta inte riktigt uppfattat färgen rätt?
Hursom är husspindlar att föredra framför källarspindeln, de är skrämmande t.o.m för mig som inte skyggar för kryp. Lyckligtvis har jag sluppit dem här, men i stockholms skärgård var de minst sagt talrika. Öppnade locket till en kanon på Nåttarö och hann halvvägs nerför stegen när jag tittade runt mig, fy fan. Ger mig ff kalla kårar när jag tänker på det. Hundratals källarspindlar runtom mig.
Rusade tillbaka och meddelade befälet att kanonen redan var intagen.:sweat_smile:
Samma storlek som husspindeln, men upplevs större då den har större bakkropp.och tydligen social under rätt betingelser.

1 gillning