Utprovning av putter

I Brejan-tråden diskuteras utprovning av “den perfekta järnklubban”.
En idealisk runda innebär att puttern används lika mycket som alla de övriga 13 klubborna tillsammans.

Hur många gör en utförlig utprovning av puttern?

Hahaha, Förmodligen inte så många men när man vill göra det så går man till Brejan. :joy: :wink:

Åkte till brejan för det med. Kan inte påstå det gjorde från eller till då jag är en usel puttare (också), men en sak har jag märkt, provar jag en annan putter går det sämre. Har jag fört noga statistik? Nej.

Är desto mer säker på att man kan hitta en bra putter genom att prova och prova. Se till att du får bra rull på bollen och att du kan träffa “spiken i trälisten” på plant underlag.

En sak med puttning är statistik/chans att lyckas. Man skall inte förvänta sig att ha bättre statistik än en tourspelare… det kommer liksom inte hända. Har du mer än 12 meter till hålet är det 50-50 att du treputtar. Så hälften av gångerna händer det varje gång. :wink: Det är lätt att känna att “fan jag treputtar för ofta” men i själva verket är du för långt från pinnen på inspelen.

1 gillning

Tagit lite lektioner, blev bättre. Tränar lite, spelar för sällan för att lyfta puttningen till golfspelet.
Dock ingen utprovning.

Puttning är svårt.
TM’s spider av de senare modellerna med mid slant… passar otroligt bra för de flesta. En mallet säkrar upp riktning och hittar man längdkänsla med den är det en no brainer likt odyssey Two ball förr.

Annars är skaftlängd och bollposition ut från kroppen A och O. Rakt bak (känslomässigt) ökar chansen för bra puttning.

Egon

Jag valde putter efter namnet, kunde inte motstå, vissa förstår … Kortade ner och satte på ett tjockt superstroke grepp. Rörelsetanken vid puttningen är vänster axel ner, vänster axel upp vilket ger en ”rak” stroke. Har väl haft den puttern i snart 15 år.

1 gillning

Ja jag älskar min. :slight_smile:

Jag lägger stor vikt vid att hitta en putter med som är väl balanserad för mig, vilket betyder face-balanced.

Därefter testar jag ganska utförligt en rad olika modeller och bestämmer mig till slut för den putter som ger en fart på bollen som överensstämmer med vad jag känner. Olika putters, med olika inserts eller frästa ytor är ju olika snabba.

Jag har min nuvarande Scotty DelMar för att jag gillar utseendet. Den har toe-hang och tunt grepp.
Sedan har jag kvar min gamla Odyssey DFR2 från sent 1990-tal. Face balanced och tjockt grepp.
Och min äldsta, en Ping Zing2. Liknar min DelMar i “beteende”.

Utprovningen består av att jag provputtar och känner hur det känns.

Nyttjat tidigare en lite manick,Swingbyte samt slowmo kamra för pejla.
Det som framkom var egentligen att man hade en liten “flipp” vid bollträff, typ skyfflade fram bladet med ett knix av höger handled.
Apdålig puttning numer endast dålig…

Puttar även crosshanded, gjort sen dag 1.

Har också en sån. Jag har aldrig stött på nån annan som har en sån, men då är vi två iaf :grinning: hade ett supertjockt, 5.0, super stroke ett tag men bytte förra året till ett 3.0 pistolgrepp. Det känns perfekt.

Jag gillar den men är sugen på nåt annat. Jag tycker alltid att malletputters med slant neck och lite toe hang funkar bra när man provputtar på dormy. Typ TM spider eller Oddesy #7.

1 gillning

Hur svårt är/bör puttning vara? Hur mkt ska man ”tänka” på teknik och hur mkt är känsla och självförtroende? Puttning är märkligt då man kan putta som en gud en dag och som en kråka nästa. Jag har hittills endast haft två putters, en 2-ball och en mallet putter. Nyligen gick jag till Dormy och bara testade några (finns inte så många för oss lefties). Av dom (4 tror jag) jag testade stack en ut ordentligt (en Cleveland) där jag satte 4/5 puttar på testgreenen så denn följde med hem. Den känner jag förtroende för och den fungerar så länge jag gör ngt man troligen inte ”ska” göra när man puttar, nämligen ”tar en bakswing” där jag roterar kroppen ngt. Det gör att jag inte drar lika många puttar till höger (som vänsterspalten).

Läs Dave Pelz putting bible om du vill veta hur svårt det kan vara om man inte är en känsloputtare. Mycket teori men läsvärd.

1 gillning