Trafikproppar. Varför tillåts A-traktorer?

Efter er diskussion om betende på motorvägar har jag (som nyligen besökt södra norrlands inland) reagerat och blir mer och mer irriterad på alla dessa A-traktorer. Eller ska vi snarare kalla dom pimpade stoppklossar. Totalt livsfarligt med så många som dom är nu. Skapar inbromsningar med köbildning och i många fall farliga okörningar. I trafiken bör man väl eftersträva en jämn rytm. Hört från en släkting som bor i Dalarna att det är helt hopplöst att åka in till centralorten på mornarna när alla dessa sniglar från byarna ska till skolan. Bildas långa “tåg” som i sakta mak tar sig framåt. Sen upprepas allt på eftermiddagen.

Well 30 eller 50 kvittar väl, hela centrala Lkpg tex består av 40 väg så åk tidigare. Eller ta cykeln? :slight_smile:
Epa är kultur!
Kidsen kanske får lite mekintresse och lär sig ta hand om nånting.

Behandlar dem som de medtrafikanter dom är. Väntar lugnt bakom, blinkar ut och kör om med marginaler. Om dom stannar och släpper förbi blinkar jag artigt med varningsblinkern en gång.

Är inte ungdomarnas fel att det här tillåts. Så va inte svin i onödan.

Däremot tycker jag det är synd att dom inte får köra i 50 och polisen borde kolla upp mobilanvändandet under färd (för samtliga trafikanter visserligen).

2 gillningar

Är nog inte mycket de lär sig när det är nya bilar som har hastigheten begränsat i datorn, inget man meckar med själv. Visst finns det några gamla 740/760 med de flesta är mindre än 10 år gamla bilar, kul att puttra runt i Porsche Cayenne i 30 på 70 vägar där det inte går att komma om.

I stan gör det inget. I Uppsala har vi 40 i hela stan. Det jag reagerar på är smala 80-vägar. När långtradarna och timmerbilarna ska köra om så behövs ordentligt med fri sikt och avstånd på motsatt körbana.

1 gillning

Sure det är ett aber när de bor offgrid på landet å ska till gymnasiet i stan men, jag tycker det är fel att beskylla dem för det. De hade säkert gärna kört 70, vilket jag kan tycka vore en rimligare fartgräns än 30.
Då skulle de påverka hastigheten “mindre” eller blir det bara ännu svårare att utföra en säker omkörning? Idk…

Det är obegripligt, hur det kunde bli tillåtet att göra A-traktor av en vanlig bil.
Bort med skiten. Förbjud.
Maken till trafikhinder på 70-vägar har aldrig tidigare skådats.
Nyttan torde var nära noll.

3 gillningar

Haha påminner om alla memes förra året. När grabben som hade en 24m lastbil som a-traktor blev känd.

2 gillningar