Jag utgår från att det ligger någon typ av sanningsvärde i den vänstra bilden, är det inte så kan vi glömma den här diskussionen (ni kanske vet?).
I allehanda trådar har det uttryckts att man kan lära sig träffa mer i mitten genom sitt register av klubbor för att en “klubbfitting är onödig”, men Tiger Woods lyckas inte justera att träffa mer mot hälen eller längre ut mot tån än så här när han försöker?
Hur kommer det sig? Har han inte möjligheten att justera sin sving eller är hans klubbor bara så bra byggda? Eller är det något annat?
Verkar väldigt underligt om inte Tiger klarar av att träffa mer tå/häl än sådär.
För några år sedan stod jag och en av mina spelkompisar och gjorde medvetna sockets på rangen och jag tror jag lyckades med 6-7 i rad.
Nåja. Om Tiger ville skulle han kunna träffa i princip var som helst på träffytan. Han har en aning mer talang än vi andra.
Det han gjorde var att träffa lite längre ut mot tån och lite längre in mot hälen för att demonstrera hur nya Stealth 2 är förlåtande utanför sweetspot med den nya konstruktionen av kolfiberträffytan som nu har så kallad Inverted Cone Technology. Tidigare var “sweet zone” som en jordnöt från centrum, upp och ut mot tån, men nu är den mer centrerad, vilket är goda nyheter för de som träffar en aning längre in mot hälen.
Som ni alla förstår finns ingen poäng i att demonstrera vad som händer med träffar allra längst ut på tån/mot hälen eftersom ingen klubba i världen räddar de slagen. Tro mig, jag har provat.
Som knatte med persimmon slog jag ofta medvetet ut mot tån för att skapa en hook som rullade bättre. Tror liknande slag går att göra med en spoon idag men absolut inte en driver.
Jag tror att du överanslyserar pga. att du har en fast uppfattning om vad bollträff gör för slaget.
Vet man effekten av träffar som är lätt off-center så förstår man hur j-a oviktigt det är i de allra flesta fall.
I min värld är 1 boll runt sweetspot inget alls. Det finns såååå många andra faktorer att hitta läckor i än just bollträff.
Det kan man ta hänsyn till vid en fitting är spridning i första hand och sedan ev tendenser i förskjutning av träffbilden.
Detta gör man för att verifiera att sving och material matchar.
Jag tar en tåad hybrid alla dagar från tee eller som transportslag. Tå för mig är 1 boll.
Ska jag däremot gå för green så ändras behovet till ett högre slag och där är en lite heely träff att föredra.
Det är tyvärr rätt många gånger som reptilhjärnan inte fattar och en förväntad skuren klack blir en tokdrawad tåare.