Toptracer range

Rykten säger att min klubb ska installera Toptracer på rangen. Har ni erfarenheter av det?
Själv har jag bara använt Trackman inomhus under vintern.
Oavsett blir det spännande att prova

Även hos oss på Golfarenan blir det Toptracer. Ska vara installerat före jul så det är ju nu snart.

Nyfiken att höra vad ni tycker om det.

Det bästa sedan skivat bröd. Inte riktigt som att ha en Trackman när man slår, men nästan.

Ingår i medlemskapet för tillfället, men det är smockfullt på rangen hela dagarna så det kanske ändras.

Kul att kunna träna och ännu roligare med lite närmast hål-tävlingar och spel på bana. Sämst är puttningen när man spelar - den är ersatt med en pitch-funktion där man ska slå bollen så nära 55-metersflaggan som möjligt.

Skulle lätt rekommendera detta till alla ranger.

Kista Rangen har haft det några år nu. 50 platser som är gratis.
Om det inte vore för att missarna syns så erbarmligt väl vore det roligt att träna där…
Men i övrigt håller jag med, Toptracer är riktigt kul.
Även golfhallen i Veddesta (Järfälla) har 27 platser

För kallt för mig änsålänge så jag har inte provat.

6 st trackman på vår range innan säsongsstart. Ska bli skoj att prova.

Vad är skillnaden på att ha en Trackman när man slår, och en Toptracer range?

Om du har egen Trackman kan du få massor av info om klubban, bollträff, svingspår, vinklar och annat medan Toptracer bara ser bollen och vad som händer med den. På en Trackman Range gissar jag att det är samma grej som Toptracer.

2 gillningar

Exakt. Rangeversionerna har inte lika många radarenheter (bara en tror jag), så dom kan inte spåra klubba och boll utan fokuserar på bollen och gissar fram eventuella värden för svingen.

Ett annat problem blir att då den inte spårar klubban så kan den missa slag eller välja fel boll.

Dom tenderar också att vara dåligt kalibrerade men jag är osäker på om det är teknikens fel eller mänsklig faktor.

Ett tips är att inte lita på siffrornas absoluta värden utan att jobba med skillnader.