Men Degeberga är ju en sån bana som många inte gillar. Tommy Nordström …
Den där har man ju hört förr… så för skojs skull kollade jag upp det för jag tänkte att “hmm, skall se om jag känner igen mig”. Så hittade jag bland de jag spelat:
Abbekås
Degeberga
Kristianstad Västra (orginalet)
Landeryd Nya
Mälarö
Möre
Sjöbo
Varberg västra
… och det är uteslutande banor jag gillar.
Jag antar att jag älskar Tommy Nodström då. Vad är det ni inte gillar? Bra hedbanor? Sägs han gör små greener men det har jag inte ens tänkt på nån gång på ovan nämnda banor. Kanske för jag inte gillar puttning
Är ingen expert på Degeberga. Spelade dock deras pay n play nu i veckan som var. Var väl sådär. Väldigt dressade greener. Mycket sand…
Det jag såg från 18-hålaren är att det är en svacka som många hål går igenom. Gissar att det blir en del blinda utslag osv?
Anläggningen andas lite lägre ambitionsnivå än många andra. Familjär skulle man kunna säga. Ändå trevligt med grästee på rangen. Det är jag inte bortskämd med som boendes i Uppsala.
Grannen (fast boende) till min frus sommarställe är långvarig medlem där. Han är dock över 75 år numera.
Varberg Västra är bara delvis Nordström. Nordwall har designat de nya hålen vid ombyggnaden (du har garanterat inte spelat den ursprungliga sträckningen).
Ettan, tvåan, åttan, sjutton och arton är ombyggda. Grauballe har sedan dess byggt om nian men inte greenområdet.
Dom andra banorna är ju inte direkt dåliga i sin layout. Varför valde man att ändra på de hål som är på Varberg? För konstiga? För svåra (banan var ju “tourbana” från början)? Nåt annat?
Är säker på att jag har fler misstag i mitt statement btw, ser gärna mer input. Lite svårt att veta hur allt ligger till utan att gå in och lusläsa om banorna på varje enskild post.
Sjöbo är ju min favoritbana att lyfta fram som kanske inte så många känner till eller spelat. Men det kan ju bara vara jag som är trångsynt också. För övrigt en skogsbana till skillnad från de andra. Styrde ju skutan dit före resan 2019 så en del forumiter har ju spelat den.
Vet faktiskt inte, den öppnade 92, jag började spela 2002 och då var den ombyygd. Nuvarande 2:an var 1:an då ( och hade en damm till då). Nuvarande 1:ans green var tidigare 18:e green och man kom från höger jämfört med nuvarande.
Man bygger om Tommy Nordström-banor för att de är för svåra på olika sätt. Båstad Nya vägrade till och med medlemmarna att spela i många år. Varberg Västra har kvar en del hål att jobba på – hela femman och green på 17 t.ex.
Sjöbo är ett dåligt exempel eftersom han där hade strikta förhållningsorder och inte kunde sväva ut som han brukar.
Många av hans banor har nog kostat mer i ombyggnader än de kostade att bygga från början.
Finns f.ö. (på riktigt) en ”Tommy Nordström unappreciation society”.
Skulle dock inte bli förvånad om det är en Nordwall-green. Han har ju en hel del huvudlösa greener på sitt samvete. Nån på A6 t.ex. med minst lika stor höjdskillnad på alldeles för liten greenyta.
Eftersom vi ändå är inne på Nordwall. Jag spelade Bro-Bålsta när den var helt ny på 80-talet (så ny så det fanns inte ens sand i vissa bunkrar).
Det var en upplevelse gällande greener som man inte var van vid från de äldre banor som fanns då.