Med anledning av diskussionen i Idag-tråden kring tjocklek på grepp.
Finns det någon rekommendation om vilka grepp som lämpar sig för olika typer av händer ?
Det borde ju finnas någon slags tabell.
Jag är rätt långfingrig!! men har numera standardgrepp, provade lite tjockare grepp på drivern en period men tyckte att jag tappade lite känslan var klubban var.
Från handledens slut till toppen på långfingret är det 19cm.
Vid puttning är det fullständigt omöjligt med tjockt grepp, tunnaste möjliga grepp kör jag med.
Man kan också fundera på hurdana grepp Sultan Kösen skulle ha?
Frågan har varit uppe vid något tidigare tillfälle, det går nog bra med att inte ha något grepp. Har tänkt att testa med någon lämplig tejp vid nästa byte av grepp. Någon tejp som är tunn och inte hal.
Svar på frågan:
Det finns säkert någon guide som hävdar fakta.
Det som känns bra är bra och det grundar jag på att badminton, innebandy, tennis osv. alla har olika och avsevärt skilda greppstorlek på ”handtagsdelen”.
Finner det lite egendomligt, greppet känns för mig otroligt viktigt och rätt tjocklek torde ha väldigt stor betydelse, minst lika som vikt på skaft mm. Men det kanske är lika med den delen av utrustningen, känns det bra behöver man inte bry sig om ifall skaften är lätta eller tunga eller vilken annan egenskap som kan varieras med olika skaft.
Utprovning bör standardmässigt även innehålla momentet välja tjocklek på grepp, det har jag aldrig hört någon diskutera.
Du missförstår.
En guide som säger vad en handstorlek ska ha i grepptjocklek ger inte ”fakta” som trumfar känsla.
Jag har sett olika grepp, i ett litet ställ, monterade på avkapade skaft sen jag började spela golf. I pro-shop och på dormy. Att de finns där fitting utförs är självklart men också där grepp säljs.
Ang. skaftvikt så är det i grunden en ensamt oviktig del. Alla kan spela med en enda skaftvikt om klubben är anpassad för den. .
Det är när man ändrar skaftvikt som det blir bättre/sämre och/eller sedermera fuckar upp/fixar till fysiken i hela klubban.
När jag provade ut mina järn mätte han typ mina händer och sa “du ska ha tre varv tejp”. Mycket då hans och mina händer var lika stora och han själv körde med det.
Annars var jag helt nollställd den gången. Visste ingenting. Hade aldrig hört talas om de modeller jag provade. På gott och ont.
När jag tänker efter frågade jag aldrig vad nåt kostade heller. Jag bara betalade.
Troligen har vi ungefär lika stora händer. Hittade någon amerikansk sida där jag låg på gränsen mellan normal och midsize, det borde bli tre lager med tejp.
Vad blir svingkonsekvensen om man har för tjocka/tunna grepp ?
Händer är endast en del i grip fittingen.
Greppen kan vara olika uppbyggda, de blir olika tjocka monterade på ett skaft. Tex mer koniska vs mer parallell tjocka. Tex jag uppskattar mer parallella grepp då jag får mer att “hålla” med nedre handen.
Att smaska på 3 lager skull kunna ge mig mer att hålla med nedre handen men samtidigt skulle övre handens grepp bli mer än önskvärt fet.