Jag är ju (ö)känd för att gilla GT och nu har Titleist lanserat nya drivers och fairwayklubbor med det namnet. Eftersom jag råkar ha lite kontakter fick jag chansen att prova dem och det var en ren fröjd.
Mixtrade lite fram och tillbaka med olika huvuden, olika svingvikter och olika skaft. Får nog göra en riktig utprovning för att se om jag hittar nåt som låser upp ännu mer fart, men några pärlor blev det ändå.
Tyvärr är det så att en gammal gubbe som knappt får upp klubban i mer än 100 mph inte kan generera samma längder som förr. Man får väl helt sonika öka svinghastigheten …
Gjorde en fitting hos Mattias Jelver (@mattiastourfit på Insta) och det var en ren fröjd från början till slut. Mattias är ett proffs ända ut i fingerspetsarna och efter halvannan timme hade han plockat fram ett huvud och ett skaft som passade mig perfekt. Ca 100 i SS och 150 i ball speed gav ett snitt på ca 225 carry och 250 total - med en “outlier” borttagen där Trackman trodde att jag carrade 255, men Mattias sa att det måste varit ett fel i systemet …
Blev en GT2 9 grader med position C3 och det billigaste skaftet de hade att erbjuda. Eller. Nä, det blev visst tvärtom och ett Ventus TR Blue Velocore ska motioneras rejält när de har vett att bygga ihop min driver och skicka hit den.
Exakt lika klubba som jag fick på min pre-launch fitting under semestern, om skaftet var ett x-flex vill säga.
Jag hamnade dock i A1 och självklart var skaftet restnoterat så nu får jag träna på tålamodet någon vecka.
Och hur den stod sig mot min nuvarande driver försvann någonstans i våran konversation i fittingen, det jag minns är att GT2 gick 6-7 meter längre än GT3 men jag har inget minne av att han sade någon skillnad mot min nuvarande.
Jag hade dock inte räknat med några direkta längdvinster då min nuvarande hade så gott som perfekta värden sist jag kollade.
Det jag fastnade för och som gjorde att jag beställde en ny var att den nästan kändes självspelande, det återstår att se om det håller i sig när klubban väl kommer.
Jag hann även testa spoon litegrann och den var riktigt skön då så jag ska iväg på en ny fitting nästa vecka där jag först ska jämföra min nuvarande driver mot GT2:an jag blev fittad för sist, men huvudfokuset ska ligga på fairwaywoods och om nya GT2/GT3 kan konkurrera ut min Sim2 Titanium spoon samt mina Adams Super Hybrider på 15 och 19 grader.
En lite okänslig fråga. Hur stor skillnad gör materialet? Alltså inte mellan dålig och bäst utan bra vs bäst. Dvs om du redan har en driver som du provat ut och som fungerar bra men som är 2-3 år gammal.
Jag känner ju att min sving och min mentala fokusering står för 95% av resultatet vid en drive.
Har du en bra driver som är några år gammal är skillnaden inte superstor. Jag har dock ingen utprovad. Och GT2an var så jäkla bra i snitt där min gamla var bra bara ibland.
Tyvärr var GT2 inte helt självspelande, så när man hade en sving som drog allt vänster gällde det även drivern. Men när man väl fick till en bra sving, jösses vad GT2:an levererade.
Detta är nog omöjligt att ge ett exakt svar på…
Men om vi utgår från att du svingar ungefär likadant nu som när du provade ut din 2-3 år gamla driver, samt håller dig till ungefär samma kategori av driver så har jag svårt att tänka mig att skillnaderna är särskilt stora.
I mitt fall så är det i första hand skaftet jag börjar växa ur då detta är 6-7 år gammalt och återanvänt i 2-3 olika drivers. (M5??, Sim, Sim2)
Av någon konstig anledning så går inte åldern och svinghastigheten åt samma håll.
Jag har sett/hört skillnad på 13-25m carry med ett bra/dyrt skaft vs ett ännu dyrare velocore. Duktig kille, bra fart i grejerna och där gör troligen det stabikare skaftet sitt. En spoon i det här fallet. 7x … blått.
Vi som slår lugnare och kanske inte tror på effekten av ett 5000 kronors skaft… tror nog bara fel.
Trots det så finns det bra skaft som faktiskt är billiga. Prolaunch har alltid varit bra, profilen är väl 20-25 år eller nåt. Uppgradera till ett som bara är 10 år gammalt, prolaunch supercharged, och 300-600:- (ber. på åf) är otroligt prisvärt. Det slår skaft som kostar 2-3tusen.
En liten fråga… Om du har packat upp drivern.(dum fråga, jag vet)
Hur är din face angle om du bara låter klubban vila mot golvet och har skaftet vinkelrätt mot dig?
Nu var din driver i C3 medans jag har A1 så det ska skilja ca.1,5 grad i face angle men jag tycker min är nånstans runt 5-6 grader öppen.
Jag måste flytta butten på skaftet ca 12 cm innan jag tycker att face angle blir runt noll grader.
Har klubborna snäva toleranser borde det betyda att du tvingas flytta skaftet 7-8 cm bakåt för att få din face angle till noll.
Jag tycker jag borde ha reagerat på detta även vid fittingen om den klubban var likadan så jag misstänker att toleranserna inte är så snäva på den punkten, och då kanske jag får försöka styra upp detta med titleist innan skyddsplasten tas av från huvudet.
Och självklart har jag ställt upp mig vid en golvskarv så att jag har en rät vinkel som hjälper mig vid bedömningen.
Svingade inte bra generellt, men de gånger jag faktiskt gjorde det låg jag bara 10-15 meter efter en f.d. pro som sade sig ha 110 i svinghastighet (och slog höga, fina drivar).
Det bästa var den sköna, oskruvade bollflykten och att bollen tycktes “hänga kvar” längre i luften, vilket gav längre carry och kortare inspel än jag brukar ha (har ju spelat den banan några gånger så jag har hyfsad koll). Bäst var sjuan (85 kvar mot normalt 100+), åttan (strax under 40 meter till flaggan), tolvan (100 kvar trots mjuk säkerhetssving i motvinden), tretton (190 till pinnen i sned motvind) och 17 (förstabollen pull åt h-e, men p-bollen klockrent ut mitt i, högt och långt - därifrån hade jag lätt nått in på två, men i stället fick jag hacka ut förstabollen och stod med 235 kvar. Rätt nöjd med par där).
Kanske måste jag provslå en sådan där GT ändå. Får kolla om pron har en demoklubba. Går den 10+ meter längre än dagens G410 så är det ju både överraskande och trevligt.
Kompisen spelade dagens runda med ett lånat GT3-huvud på sitt gamla skaft. Vill ha mindre spinn och mer rull. Han fick det direkt på fyra första drivarna. Även ett par riktigt penetrerande i motvinden senare på sista nio.
Får se imorgon vad han har i bagen