Ses på viaplay och även (delvis?) på kanal 6.
Vore ju lite roligt om Ludvig Åberg hade kunnat vinna så det blir dubbelt svenskt på Troon. Då är man nog extra välkommen i Irvine nästa gång man är borta och lirar western gailes
Jag har skrivit det i en annan tråd men tipsar om det här också:
Har man TV eller bredband från Telia så kan man välja viasat golf “löst” för 179kr/mån med en månds uppsägningstid.
Funderade lite, när vann senast en spelare som hade european tour som sin huvudtour en major? Willett?
Det stämmer nog
Har rensat tråden från diverse snack, om ni vill skapa en ny tråd om precis vad som helst så går det bra under allmänt. Här i Golf/Tourtävlingar håller vi det lite renare.
Någon som spelat Royal Troon ?
Själv har jag bara promenerat lite på banan.
Ludvig Aberg thinks there should be a national holiday in his homeland of Sweden to celebrate his compatriot Henrik Stenson winning The Open at Royal Troon in 2016.
Aberg, 24, made his feelings be known ahead of his Open debut at the same venue this week.
When pressed for comments as to how much inspiration he draws from Stenson etching his name on the famous Claret Jug eight years ago at Troon, Aberg considers it was one of the coolest days in Swedish sporting history.
So much so, Aberg thinks the achievements of the now LIV Golf pro should be remembered in Sweden.
Stenson fired a final-round 63 to get the better of playing partner Phil Mickelson by three shots.
He finished the week at 20-under par, which still stands as the lowest 72-hole score in Open history.
“I’ve said it a few times before, that day should be a national holiday in Sweden,” said Aberg.
“It was a very cool day. I vividly remember watching that with my friends, and it’s cool to see what he’s done for Swedish golf, and he’s doing, so obviously was the pinnacle of that.”
Do it. Stryk första maj som ju ändå inte har någon mening längre.
Lol
Jo men det var en runda att minnas, nog den mest minnesvärda en svensk golfare presterat. Med brytet i Zackes röst som grädde på moset.
Tyvärr inte samma väder prognosticerat som då, ganska mycket regnande skall det tydligen bli.
Perfekt replay, så här skulle jag gärna se tävlingar, lite i efterhand. Liten uppdatering på bansträckningen.
Nåt kanske är omgjort?
Lite noteringar
Troon? Är det inte därifrån Colin Montgomerie kommer ifrån? Typ…
Såg diskussionen om vem som senast vann en major från Europatouren. På 90-talet var den mycket starkare. Bland annat Colin. Det är en stor skillnad mot nu. PGA-touren var väl något bara de allra bästa européerna spelade?
Läste lite om The Claret Jug, det är inte originalet de får läste jag, är det originalet som står i en monter på museet bredvid R&A? Var där då jag spelade men visste inte riktigt vilken jug jag tittade på. Rätt länge sen jag var där nu, drygt 15 år, men bara att komma in genom hallen tog en timme - de hade en fantastisk film rullande med Open history, från år till år. Vet nån var den skulle kunna finnas, försökte hitta den på YT men gick bet.
Kollar lite på de sammandrag de har från tidigare opens på hemsidan, välgjorda. Troon 2004 var en nobrainer. Den såg jag faktiskt inte, vad de år då småbarn regerade. Men Troonen innan då Jesper blev snuvad av Leonard har jag inte lyckats förtränga.
Om Ludvig vinner och det blir the winner of the gold medal and the championship golfer of the year… får vi se hur uttalet blir.
Originalet står tillsammans med mästarbältet i en bevakad glasmonter inne på R&A’s klubbhus (som bara är tillgängligt för medlemmar och dess gäster) bakom första tee på Old Course. Den tas aldrig fram förutom för att gravera in namnet på vinnaren. Originalet är från 1873, 1928 togs en kopia fram som är den som används vid prisutdelningarna och som vinnarna får ta med hem. Ett ytterligare antal kopior finns på display på de olika klubbarna som arrangerar/har arrangerat The Open. Den som står på Museet är en av kopiorna.
Vissa har ju fått se originalet via bra kontakter …
Så är det… Och rejäla GT bjöds det på också . En dag fastetsad i minnet.
Ibland önskar jag att jag var lite sån också. Jag skulle mycket gärna se The Claret Jug där inne.