The Open 2026, Royal Birkdale (* spoiler *)

Bara 16:e är lång par 4 av de näst sista fem hålen, me like. Och det 18.e har ett inspel med fond värdig en major.

Tyvär ingen vidare blåst, men inget regn, så stenhårda greener lär vara försvaret banan har att luta sig mot.

Den första tv‑sända golf jag såg tror jag. Golf på TV var ju mer eller mindre obefintligt på den tiden i Skandinavien. Jag var på besök i England, där organisationen farsan arbetade för ägde ett hus där min familj bodde en vecka. De hade precis installerat en toppmodern 28 tum färg-TV, och jag var fri att titta på sista dagen av The Open. Jag hade just börjat spela golf, sent 1981, som den första golfaren i familjen, och det var första gången jag insåg hur otroligt bra proffsgolfarna är. Jag minns 47:19 mycket väl, Watson hade 200 meter uppför, och under press slog han den spikrakt, gav honom en enkel tvåputt för segern. Wow.

Och kommentatorn är precis den jag minns. Vardon och tvåputt. Men det lät inte som Stockholm-Motala då…

Och jag har varma minnen av The Open på Royal Birkdale från det året och framåt. Kul segrare, spännande slutdagar. Stenson och Norman som var med och högg. Mitt hjärta blödde för Kuch.

(Och ja, jag vet att jag postat liknande förr, men den kändes rätt nu, Birkdale för 43 år sen…)

Mycket folk på Birkdale idag. Och torrt!

Kanske blir som på den där Open på Liverpool där Tiger bara spelade järn

Är du där?

Nix. Min polare är där och jobbar.