[Test] Odyssey Tri-Hot 5K – bladputters med mallet-stabilitet

//Det här är en Kittad-text - fler bilder via länken nedan//

Odysseys fem bladputters i Tri-Hot 5K-serien har klassiska former med prestanda som utmanar marknadens mest stabila mallet-putters. Och det är en ren fröjd att putta med de här skönheterna som levererar riktig premiumkänsla.
Vi som är lite äldre minns Odysseys gamla Tri-Hot som nu har drygt 20 år på nacken. Det var den tidens bästa putter i mina händer och kombinationen av tungstenviktning (jag har gett upp – volfram slog inte igenom bland massorna och nu skriver jag tungsten. Sue me.) och den mjuka White Hot-inserten gav stabilitet och härlig känsla. Och som vi alla vet är puttning “99 percent confidence” så en snygg putter med skön bollträff är halva striden.

När Odyssey så lanserade årets Tri-Hot med tillnamnet 5K var det inte utan visst intresse jag slet upp lådan för att se vad de hade lånat mig den här gången. Den första puttern var en Tri-Hot 5K Triple Wide som såg riktigt delikat ut. Jag spelar till vardags med en Machine som är ett lite bredare blad, men den här puttern är 45 mm bred, vilket gör den nästan lite fyrkantig. Men på ett bra sätt. Prova själva.

Den andra puttern de hade skickat hade en klassisk bladform och namnet Tri-Hot 5K One. Om Karsten Solheim kunnat patentera en form kunde han tjänat miljarder på alla putter som ser ut som gamla Ping Anser och Odysseys One har klara Dale Head-vibbar. Men det är något som inte riktigt stämmer. Formen är rätt. Finishen är rätt. Accenterna och det tekniska är rätt. Men det är en vänsterputter! Oklart hur det tänkt, men som tur är puttar jag lika bra åt båda hållen så det ska funka.

… läs vidare och se alla bilder på Kittad.se, klicka här

Det heter tydligen volfram här och tungsten i övr. världen.
Lite crazy men då stämmer det bra att man inte blir profet i sitt eget land (stad egentligen men who cares).
Btw. Vet att det är tilltalsnamn och inte korrekta benämningar…

Egon