När tanten (och tyvärr ibland jag) på 90-talet köade från 06.00 i timmar på GrKå’s parkering så blev resultatet i still med wish och temu idag.
Tanten fyllde vagnen och när kön till provrummet alltid var lång så köptes det plagg oprovat. Väl hemma passade 2/3-delar och utav dessa var sen kanske hälften ett ”bra köp” avs. kvalité.
Temu o wish känns lite samma. Man handlar för att det är så billigt o sen bryr man sig inte om det ”blev fel” eller inte var som man trodde.
I praktiken (om vi skippar moralen) så gör jag hellre så här än att köpa 3-4 jackor från ett ”Josefssons” i SE och sen returnera alla igen gratis.
Vad tycker ni?
Jag har fö. köpt via andra kanaler (från Asien), betydligt dyrare saker och fått helt rätt/bra kvalité.
Man kan ha många tankar om EU-regleringar, det finns exempel på bra och dåliga men jag köper ju mycket hellre saker som är importerade och godkända i EU/SE än direktimporterar från Kina med tanke på vad som har kommit fram både sett till elsäkerhet och kemikalier.
Bortsett från det makroekonomiska och mänskliga perspektivet med att handla från Kina så köper man billigt på GeKås så är det åtminstone större kontroll på varorna samt att det finns någon som kan ställas till svars under svenska konsumentlagar.
Utöver att många produkter sannolikt kommer från samma/liknande fabriker i Kina så köper man inte produkter som bygger på kvalitet på Temu.
Jag har främst köpt överdrag till spabadet. Kostar 100-200 kronor och fungerar utmärkt. Det jag reklamerade var sharpies som inte var sharpies trots att det utlovats i annonsen och det kunde jag förvisso stå ut med, men färgerna var för fisiga.
Absolut, men det är inte kvalitet jag ansåg främst utan snarare att du kan smita under radarn med direkt farliga produkter som inte följer elsäkerhetsföreskrifter eller kemikalielagar. Det funkar för vissa produktkategorier medans jag aldrig hade chansat med andra och det finns gott om dokumenterade incidenter.
Det gäller för övrigt även företag som Amazon där du köper direkt från andra företag som bara är listade på deras site.
Jag har köpt massor av grejer från leverantörer/drop shipping förr om åren. Lite hum och lite mindre chansning ger oftast bra resultat.
Wish höll rätt ok standard på sina ”venders” men Temu verkar vara rena lotteriet.