Taxi var god dröj

(tvättade ditt inlägg lite med direktlänken istället)

Uber eller Bolt?

Då vi inte har någon minimilön i Sverige kan ju den här typen av företag etablera sig. Arbetsmarknadens parter har ju sagt sitt i frågan, den socialdemokratiska tanken är att företag skall ha kollektivavtal, det har givetvis inte Uber eller Bolt.

Även om jag ogillar fackmaffian i allmänhet, är det ju i den här typen av situationer som fackföreningar borde engagera sig i istället för att ge sig på Tesla där arbetarna har minst lika bra anställningsvillkor som de övriga i samma bransch, men det är väl för besvärligt.

Vilka partier är mest emot minimilöner ?

Vänsterpartiet är emot att löner sätts av politiker. Varken EU, Sveriges riksdag eller regering ska sätta lönerna i Sverige .

Även LO har tydligt deklarerat att de är emot minimilöner.

Ska vi konsumenter ta ansvar för att korkade individer tar jobb med slavlön ?

Då borde vi ju genast skippa att köpa nya kläder, batterier och alla andra produkter där det finns lågavlönade någonstans i produktionskedjan, vilket ju är de flesta produkterna.

1 gillning

Oavsett vad man tycker om Uber etc så har dom ju en teknisk lösning som är utmärkt. Man behöver inte ringa nån central, man behöver oftast inte vänta någon längre stund och det går att vara spontan. Man går in på en app och säger jag är här och vill hit och man får ett erbjudande man tackar ja/nej till inom minuter.

Det är den servicen fyllefolket på gatan vill ha idag. Dom skiter i om det kommer nån kostymkille i ny V90 som är sur redan innan du hoppat in i bilen och tar hellre Zlavi som tjänar lite extra pengar i hans skoda fabia.

Appen sköter ratings åt båda håll. Dvs är du en bra kund och en bra förare får du enklare affärer.

Helt optimalt, taxinäringen borde ta efter det som är bra i det här istället för att gräva ner sig i positionerna. Bara en sån sak som att få ett pris på skärmen som man accepterar är värt halva grejen.

1 gillning

Och även arbetsgivare.

Edit: Minimilöner kan innebära sänkta lägsta löner

Kanske är det så att det mer handlar om principer, Tesla har tex tecknat kollektivavtal i Frankrike.

Taxi Stockholm

Det är en annan fråga egentligen, men man kan ju spinna vidare, hur mycket tjänar en Bolt-chaufför i Frankrike jämfört med i Sverige ? Nu kanske det är lämpligt att flytta över till en separat tråd, idagtrådsinlägg tenderar till att skapa diskussion.

Ni kan testa den här. Finns som app också. Är en gammal kollega till mig som varit med och tagit fram den. Ett tag var jag tänkt att vara med också men jag orkade inte. Var jobb mot procent på ägande i företaget, dvs högrisk, och jag hade redan extremt långa dagar… Var nog ca 15 år sen nu. Sjukt vad fort tiden går.

Ur artikeln:
Men Taxi Stockholm har förlorat stora marknadsandelar till billiga Uber och Bolt. Nu hotar de med att övergå till gigekonomin.

– Vi lägger över ansvaret till förarna och åkarna att lägga in rätt belopp på taxametrarna och kommer då att kunna sänka våra priser med 35 till 40 procent, rakt av, säger vd:n.

Så, de vet att de sitter med en kostnadsmassa på 35-40%, för att serva skatteverket eller?

Taxi Sthlm har också en sådan app.
Uber och Bolt talar inte om för skattemyndigheten hur mycket deras förare kör in, dom skall själva knappa in exakt pris för varje köruppdrag i taxametern. Tror du på riktigt att dom gör det är du dum i huvudet, ca 33% av det dom kör in knappas in i taxametern resten stoppas i fickan. Hela upplägget gynnar skatteflykt å det grövsta.

Baserat på räkenskaperna vet Taxi Stockholm inte hur man bedriver bolag. Taxi Kurir gör det betydligt bättre. (bilden blev inte så bra, men siffrorna finns på allabolag eller merinfo)

Det är möjligt. Åker varken taxi eller uber, men det jag vet är att alla färder registreras på ubers app, så på något vis vore det väl rimligare om skatteverket gick det hållet istället för att åkarna skall knappa in åt skatteverket? Gäller för övrigt även taxinäringen.
Att taxi stockholm har app har jag av naturliga anledningar inte sett (jag bor inte där). Nu vet jag att taxi stockholm finns, så kanske det är den appen jag laddar ner när jag är där.

Kör på Uber. Ju mer man åker, desto enklare har man att få bil. När jag och frugan båda försöker få en Uber så får hon bums en bil när jag har försökt i flera minuter. Hon dricksar alltid ordentligt och åker mycket i USA. Den “statusen” spiller över i SE tydligen.

Länge sedan jag åkte taxi överhuvudtaget - bortsett från bokad Flygtaxi.
Dom här “friåkarna” som fanns förr med fria fantasipriser - finns dom kvar eller kör alla dessa för Uber/bolt nu ?

Samma här. Jag kommer faktiskt inte ens ihåg när jag åkte taxi senast. Måste ha varit före pandemin nån gång. Men när? 2017 kanske? :smile:

Dom finns kvar, huserar utnför de stora hotellen. Grand Hotell, Strand, hela Brunkebergs torg med tre stora hotell. Sheraton, utanför centralen med två stora hotell, norra bantorget vid Clarion osv. Med dom kan det kosta upp till 5000kr att åka till Arlanda. Men taxiverksamhet är en sidoverksamhet för dem, det stora där är förmodligen knark och horor. Yes Albert alla körningar loggas hos Uber och Bolt och stannar där, om dom tvingas lämna loggarna till skatteverket då skulle vi arbeta på lika villkor.