Tävlingsintresset i klubbarna

Precis som i mina senaste hemmaklubbar är intresset för att tävla stort så länge det är partävlingar/scramble och liknande.

Jag själv har numera väldigt lågt tävlingsintresse, det blir 3-5 tävlingar per säsong. Har många gånger tänkt att sluta tävla och sluta regga handicaprundor.
Säsongsavslutningen i hemmaklubben om tre veckor är redan fulltecknad, 144 deltagare, 4-manna scramble. Min egen säsongstävlingsavslutning kommande helg har 35 anmälda deltagare, den traditionsenliga flaggtävlingen som under min förra sejour i nuvarande hemmaklubb alltid var säsongsavslutning.

Min åsikt är att scramble möjligen lämpar sig för företagsarrangemang där man vill umgås med sina kunder i en förhoppningsvis avslappnad form.

I min förr-förra hemmaklubb var intresset för singeltävlingar mot slutet noll, förutom KM fanns bara en singeltävling på programmet.

Hur är det i era hemmaklubbar ?

1 gillning

Aningen oklart då jag inte direkt håller koll.

• Scramble brukar vara poppis och ha fullt startfält.
  • Vissa andra tävlingar som gångna helgens foursome är poppis, troligen mest pga arrangemanget som sådant.
  • KM har ganska få deltagare, speciellt på damsidan.

Det är väl just avslappnad i kombination med ngn sorts tävling som gör att formen är populär.

Har i stort sett noll intresse för att tävla utanför Eg-event.

Det kostar pengar, det tar tid, gott om mygel, spela med idioter och ofta upp i svinottan bara för man tillhör A-klass. Vad gör det värt det? Ingenting. Har inget att bevisa.

Sponsorgolf kan vara roligt en gång om året men jag spelar inte gärrna seeeeeegscramble mer än en gång om året.

Säger som föregående talare i annan tråd, en tävling där man fokuserar mer på socialt på banan är så långt mycket bättre än ett prisbord där man svalt skall applådera den som skött sitt handikapp sämst.

Hade jag varit elitjunior hade jag nog gillat att tävla däremot. Brutto.

Tro fan scramble är populärt då slipper man åtminstonde idioter i bollen.

1 gillning

Att scramble är populärt är inte konstigt. Det är också den form av lagspel som reducerar spelhcp. mest, vilket gör det till mindre känsligt avs. mygelhcp.

Jag gillar partävlingar i allt utom bästboll. Det är mygelhandicaparnas eldorado.
Singeltävlingar kommer som nästa guldgruva efter det. Gärna pb då och en mix samt en ej mix klass. Då är det gonatt!

Egon

I princip ointresserad av tävlingar. Möjligen KM eller typ nån tvåmannascramble. Eller event, men då är det eventet i sig som lockar.

Dock undantagslöst match om fika eller öl med polarna varenda runda, så det finns ändå alltid ett tävlingsmoment med. Gott att kunna välja när man skall spela, vem man skal spela och veta att de man spela md har korrekta handicap.

1 gillning

Ganska bra, utöver de “vanliga” gubbtågen och torsdagsrally har det tom skapats en liga för “de bättre” med spel från vitt mm.

I år blir summeringen att jag kommer att ha spelat 7 tävlingar. Det var nog 12-13 år sedan det var så pass många tävlingar som genomfördes.

Låter intressant! Det blir självsanerande när gubbar trillar av för att det blir för långt.

Synd bara man inte pallat vitt på Åhus… varken västra eller östra. Brutala.

1 gillning

Samma i min klubb.
4-manna scramble och andra lagtävlingar är omåttligt populära och tecknas fullt nästan direkt, dvs 36 lag och totalt 144 spelare.
Singeltävlingar däremot har intresset att delta i minskat år för år. Är bara i HD55 som intresset finns kvar.
Inget seriespel längre - för få deltagare.
Intresset att delta i KM minskar också år efter år.

Jag tror att utvecklingen är logisk.

• Fler spelar golf. Därmed är det fler som inte är golfnördar, som spelar.
  • Medelåldern för spelare. Är den högre? Påverkar nog.

Dvs att fler har golfen som en trevlig hobby och därmed är intresset för “riktig” tävling lägre.

Jag har samma erfarenhet, intresset för att tävla individuellt med lottade startfält minskar stadigt. Däremot så ökar intresset för olika former av lagtävlingar. Jag ser det på hemmaklubbarna och samma sak bland svenskar nere i Spanien.

Jag tror det är flera faktorer som påverkar.

När jag började spela golf i slutet av 80-talet så var tävlingar en chans att träffa nya golfkompisar. Idag så träffar man kompisar på golfforum/facebook-grupper och andra social medier. Behovet av att träffa nya spelare via tävling är inte så stort.

Lagspel är däremot väldigt populärt! I helgen var det full fart på hemmaklubben med ett 30-tal damer som klätt upp sig i snygga lagklädslar och spelade 2 x 18 hål lagmatch, typ Ryder Cup. Det var gemensam middag inne i stan, spel lördag och söndag. Prisutdelningar och pompa och ståt. KM-damer däremot lockade väl knappt 10 startande.

Häromdagen hade vi ett grabbgäng bakom oss fyra 4-bollar. Väl sammansvetsat gäng polare, det var hög nivå på såväl, bets, samtalston som ölkonsumtionen. Dom hade säkert skitskoj! :slight_smile:

I Spanien har vi varje söndag lagspel. Det alternerar mellan bästboll, 2-manna och 4-manna scramble. Tävlingarna har ca 50 startande varje gång, anmälan via MinGolf, fullbokat 5 minuter efter att anmälan öppnar.

Det verkar som “vi” helt enkelt gillar att organisera oss i mindre grupper där vi känner våra medspelare väl.

Scramble verkar vara det som är allra mest populärt. Det tycks finnas en “snobbism” bland somliga över att scramble inte är riktig golf. Spelar roll - det är ju helt enkelt kul och känslan av att lyckas tillsammans är speciell.

Personligen hade jag gärna sett åtminstone några fler traditionella individuella tävlingar på hemmaklubbarna men det är bara att konstatera att intresset tycks saknas.

2 gillningar

Man kan ju undra om den moderna personen tycker det är för petigt med regler och hcp och sånt? Iofs samma sorts regler i scramble men man är två eller fyra så oftast behöver man inte fundera över dropp och sånt men jag tror att många tycker det är mer avslappnat än singel.

Eller är det så att klubbarna misslyckas med att marknadsföra singeltävlingar?

Eller både och.

Det är nog bara fler och fler som kommer på att spela golf som hobby är mycket roligare än golf som idrott.

2 gillningar

Det verkar ju inte vara för dåliga priser som gör att intresset svalnar…
Flera tävlingar har ju sponsorer som bidrar med priser som kan vara värda flera tusen. Men när deltagarantalet minskar hoppar sponsorerna till slut av och tävlingen läggs ner.

För mig är en tävling egentligen ett billigt sätt att spela på grannbanorna då anmälningsavgift + tävlingsgreenfee ofta är lägre än ordinarie greenfee.

Jag vet inte om jag är unik eller bara lite sadistisk men jag gillar foursome över allt annat. Självklart med en polare där man har koll på att ursäkter inte finns/behövs och där man kan både sporra och reta varandra.

Det där med att inte ha kontroll över läget man får tilltalar mig. Kanske är det möjligheten till att rädda upp något som sedan slås i spillror igen som är charmen!?
Oavsett, det måste vara kravlöst och inte alltför seriöst även om man gör sitt yttersta.

Egon

Då är vi två!
Foursome match är golfens heliga Graal!

Jag är tävlingsansvarig i Hammarby IF:s stolta golfsektion.

Vi har runt 30 medlemmar som tävlar aktivt i Hammarby Challenge Tour som har en tävling i månaden från april till augusti och finalspel i september.

Tre herrlag och ett damlag i seriespel.

Vårt stora evenemang är Kenta Ohlsson Trophy som samlar runt 80 deltagare. Singelspel kombinerat med lagtävling bästboll.

KM i helgen såg 27 spelare i scratch-klassen och 36 i poängbogey-klassen.

Vi har runt 600 medlemmar.

Jag själv spelar runt 20 tävlingsrundor per säsong.

Hatar scramble egentligen men har faktiskt spelat en på Hagge i år.