Jag tycker att Edblad nyttjar den rätt bra. Utan att svinga ur skorna. Är ju ingen expert men han är väldigt upprätt i sin sving och det är ju du med.
Egon
Jag tycker att Edblad nyttjar den rätt bra. Utan att svinga ur skorna. Är ju ingen expert men han är väldigt upprätt i sin sving och det är ju du med.
Egon
Faktum är att innan mina bekymmer hade jag rätt bra fart. Då hade jag som enda fokus att svinga med händerna och armarna, och bara låta kroppen följa med.
/Edit: funkade också.
Kanske skulle återgå till det. Var bara så läskigt på banan att jag inte vågade riktigt.
Tog mitt eget råd idag. Hyggligt laid back sving med upprätt hållning, lätt inifrån och bara slå till bollen. (Läs, à la Edblad).
Funkade hyggligt och missen blev en liten rundpall som drog vänster. Samma sving med järn och woods.
Det som kändes bäst var att jag inte var ett dugg orolig för att inte ta boll först. Nån lite tyngre träff kom naturligtvis men effekten blev lite dragning vänster och kanske några meter kortare carry utan att den totala längden blev lidande.
Satte även i whippy skaft i minin och slog en lätt tåad draw 240m. Helt ok för en gubbe och verkligen ok med en laid back sving.
Egon
Jag spelar väldigt jämt för tillfället, genomgående skit. 100 slag igår, ridå. Min plan för säsongen var att gå sub-80. Drivern är boven, nyckfull och oberäknelig, jag ska döpa den till Elon Musk.
![]()
Jag började året med en obefintlig driversving. Samma klubba som förra året men hur jag än försökte så blev det inte bra. Det kulminerade under Polen resan med kopiöst mycket duff.
Väl hemma ändrade jag premisserna i klubban och sen svingade jag på som vanligt. Efter 2 ronder började det sitta igen. Inga duffar, inget större kraftläck och ok riktning.
Det jag vill säga är att man inte ska vara rädd för att ändra på saker. Problemet är att det tar ett tag innan man vet om ändringen är till det bättre. Jag kan, likt många andra, skriva spaltmeter om nya klubbor som går som på räls… ett tag. ![]()
Egon
Jag har haft en ganska stabil driversving som jag har litat på. Om något gick fel var det en hook åt vänster, aldrig fade/slice. Nu, helt plötsligt skruvar jag åt höger. Ingen brutal slice, men tillräckligt för att bollen ska hitta ut i fulruff. Igår släppte jag ut fyra drivar i skiten med förlorad boll. Två av de provisoriska gick samma väg, de andra två överkompenserade jag åt andra hållet med tre strukna hål som resultat. Femton förlorade slag pga fyra+tre katastrofala drivar. Jag tror att det är releasen som är boven, något har hänt där.
Kanske flytta till svingtråden?
Jag hade slice/push fade som miss i början på året. Dvs. när jag väl började träffa bollen. Jag är en notorisk draware men jobbet med att få bukt på järnslag mm. hade resulterat i en “bättre” rörelse. Jag kommer förtfarande inifrån med allt, men ändå.
Nåväl, det finns tumregler i fitting som i praktiken är bs. Styvare skaft - huvudet släpar efter/ Mjukare skaft - huvudet kickar stängt. För mig råkar dessa stämma men i mitt fall handlar det om hur svingen påverkas och inte hur skaft “kickar” huvudet hit eller dit. Mer “whippy” ger en klubba där huvudet känns mer. Eftersom det känns mer kan jag dra på utan att jag känner mig off i kroppen. Vi kan säga att huvudet/skaftböjen “drar med” kroppen igenom.
Baksidan är om jag är helt off fysiskt eller ska försöka styra slaget. Mindre kontroll på huvudet kan då ge dubbelmiss.
Egon
Jag försöker vara whippy. De dagarna det funkar känns allt väldigt lätt, hela rörelsen faller på plats på ett naturligt sätt. Men, minsta lilla att huvudet försöker vara med och bestämma så funkar det inte alls.
Att titta på den här killen varje dag ger bra vibbar. https://www.facebook.com/share/r/14dfxwgahHW/?mibextid=wwXIfr
Någon som läst Knudsens bok?
https://www.instagram.com/reel/DY9oaZjgF1L/?igsh=OHNzN3cyY3ZneGxx
Skön tanke på rangen idag. Sluta svaja (“flyttat vikten” fram och tillbaka i jakt på bollträff), rotera i stället in höger höft i baksvingen, håll inte för hårt i klubban, men tillräckligt stadigt för att inte “dippa” klubban på toppen. Rotera undan vänster höft inåt/bakåt och låt klubban releasa naturligt utan att ta i.
Pang. Pang. Pang. Pang-pang-pang-pang!
Blev så glad att jag slog alla bollar jag såg (ett gäng galningar hade lämnat halvfulla hinkar och gått mot klubbhuset för sina starttider). Drog en järnåtta 150 meter när jag tog av(!) handsken. Svag motvind.
toppad j8? ![]()
Tack kompis. I love you too!
men rak linje på duffarna
puss på dig
Min gamla sving är nog bäst ändå. Mjuk start bakåt (one-piece) och sedan sätta klubban medvetet och skapa mycket vidd. Därifrån är det full attack med händerna och kroppen bara hänger med.
Ser kanske inte så bra ut (lång baksving) men bollträffen är skön och jag slår en järnnia cirkus 125 meter. Driven 220-225 carry. Några lyckträffar betydligt längre.
Lite kul det här med att inte ha slagit ett slag sen tidig oktober, inte under hela ”tidiga säsongen”. Det har blivit att jag tänkt ihop en sving, provsvingat lite mot plastboll, sett fler svingtips än vanligt på YT. Ska bli spännande att se på rangen i slutet av veckan vad som kommer hända. Förväntar mig inga mirakel.
Kommande vecka är det rangen även för mig.
Har dock med jämna mellanrum torrswingat o checkat speed.
Hade swingmätaren visat det som den visade som värst så hade jag inte planerat att åka till rangen.