Svingplanet 2min video med Justin Rose

Det är superviktigt att man lär sig svinga på ett korrekt svingplan eftersom det är en av nycklarna till att slå rakt.
Jag har i tidigare forum försökt förklara hur man måste aktivt ta hänsyn till axelrotationens påverkan på armar och klubba. En kort repetition .

I baksvingen kommer axelrotationen att föra in klubban under planet.
I nersvingen kommer axelrotationen att föra ut klubban utanför planet dvs OtT och slutligen i framsvingen kommer axelrotationen att driva klubban ca 30grader till vänster om målet.
Lösningen är att man måste aktivt tänka på och kompensera för detta.
Sålunda i baksvingen för man händer klubba ca 30gr upp utanför/framför det tänkta svingplanet. Axlarna kommer då att snyggt rotera in klubban till ett korrekt svingplan.
I nersvingen så dels håller man kvar ryggen mot målet så länge det går och sedan svingar man ner händerna nära högra byxfickan. Axelrotationen kommer då …jaja ni fattar.
I framsvingen så skickar man iväg händer och klubba till höger om målet för att axelrotationen ser till att man ligger på ett perfekt plan.

Om ni inte fattar Justin Rose video nu så börja med minigolf istället.

Och detta skall jag tänka på samtidigt som jag röker en cigarr och försöker hålla håret ifrån att brinna upp?

När du har lärt dig detta så är du värd en cigarr!

Varför skall jag lära mig det? Övningen ser ju helt knasig ut och måste sabba massa potentiella liggmöjligheter.

“Feel and real is two different things…” som JR säger i videon. Den korrekta tekniska förklaringen är helt annan än den trådskaparen ger. Det här handlar, rent tekniskt sett, om höfternas rotation och hur dom styr en transition av D-plane.

Verkar vara en bra övning men Justin Rose är väl skadad nu va?

Sedan ska vi nog fundera över vad han känner i sin sving med sina känslor och vad vi känner i våran sving med våra känslor. Kan vara helt olika, det också. :face_with_spiral_eyes:

1 gillning

Hade träning igår och fick en liknande övning av coach. Min högra axel ska ner när jag påbörjar framsvingen. Detta sker bl. genom en höftbump och sedan “faller” klubban in i slotten. Klubban ska ner och inte fram. Rotation. Typ.

Idag blev det läxjobb på rangen och skulle nog säga att det där med att hålla ryggen mot målet liknar det jag behöver göra. Målet med övningen är att höger underarm ska peka mot bollen när klubban är parallell mot marken i P6. Hockeyklubba i halvsving (Rorys favoritövning).

När det blir rätt så känns det stabilt, repeterbart och fritt. Ingen tidsnöd. Synd att det inte händer så ofta. :flushed:

Hade hygglig koll på det här i höstas men tappat bort det under vintern. Bara att fortsätta jobba vidare.