Har inledningsvis av denna säsong gått till hookar som växlar med sockets, toppar och duffar om vartannat. Har vanligtvis notorisk slice som skruv och så har det alltid varit fram till nu. Det började med att jag försökte hålla vänster arm rak och ha höga händer för vidd för att öka precision och speed. Tidigare kikat mer åt Marcus Edblad för det ser så enkelt ut men hans teori skiljer sig markant från många andra så blivit osäker på vad som passar och provar lite olika. Hur ser ni på rak vänsterarm (högerspelare) samt betydelse av vidd???
Rak högerarm och vidd går hand i hand och är en av nycklarna till en bra sving. Jag har också tittat på Edblad, men har blivit tveksam till hans udda teknik. Kolla in Mike Malaska på Youtube, han är bra och enkel att förstå.
Har kikat på mååånga videos nu från Malaska och mycket känns vettigt! Tycker dock att det som skiljer Edblad är att Malaska pratar om svingspå inifrån och in medan Edblad överdriver inifrån ut, detta är ju min tolkning så det behöver ju inte vara rätt. Eftersom jag ofta slår sockets när jag försöker få inifrån och ut känns Malaska mer naturligt för mig. Tyvärr fattar jag inte hur jag lägger upp videos då mobilen inte verkar ha godkänt format för denna sida.
Rak högerarm? What?
De e inte så att problemet ligger i höft och neråt?
Här har många, myself included, problem. Jag insåg att jag stod för bredbent och därför inte kunde rotera, bara kastade med armarna. Satte ihop fötterna nästan helt och slog några lugna wedgar (56-gradare) med i princip ingen kraft från händer/armar och bollen flög ändå snällt runt 85 meter.
Hur ser ni på vänsterarmen, böjer ni den eller håller rak? Idag försökte jag tänka som Malaska förespråkar och fick till några ok svingar men tycker rak vänster arm blir så stelt och tappar fart.
What? Vänster arm ska vara rak, höger böja sig naturligt. Vad snackar ni om?
Vänsterarm, såklart. Bad typo…
Edblad pratar om att det är ok med böjd vänsterarm vilket jag provat tidigare.
Det är kanske bättre att tala om främre arm när det är såna här babordsgolfare det handlar om.
Gissar friskt, rak “främre” arm ska ej ordnas med utsträckning av denna, detta föranleder till viss känsla av stelhet som stor sannolikhet hämmar en bättre utförd swing.
Rak “främre” arm ordnas med motstående arm.
Nja. Jag upplever snarast att om jag håller främre armen någorlunda rak “av dess egen kraft” så får funkar svingen bättre mht både bollträff och ss.
Främre armen styr svingrörelsen. Bakre armen “slår”. Typ…
Edblad är hand-öga koordinations förespråkare. Kan funka, men själv tror jag mer på att låta händerna vara passiva och låta gravitation och klubba göra jobbet.
Försöker ganska ofta förlita mig på att slå med bakre handen, men det blir sällan bra i mer än några hål, om ens det.
Oftast inträffar detta när jag försöker styra slaget.
Om “bakre” armens vinkel mellan underarm överarm är liten så blir det en böjd arm på den främre armen. Lite större vinkel och “främre” handen slipper onormal böj.
Skittråd kommer att sabba en redan kass swing…
Många instruktörer på youtube verkar hänvisa till att proffsen har en liten vinkel på bakre armen vilket är att eftersträva för fart och kontroll. Intressant är det hur många teorier försöker lösa golfarens problem och eftersom alla är olika byggda blir det svårt.
Lägger in denna länk, vinkel samt det de nämner elevation bör ge en “rak” främre arm.
Checkar nästan uteslutande AMG när det gäller golfswing, speciellt deras 3d rörelse animeringar.
Ska förkovra mig i AMG och få se vad som skiljer dem från andra teorier.
Gissningsvis skiljer det inget/väldigt lite i teorierna. Gäller att hitta den/de som förklarar på ett sätt som passar den enskilde.
Rak vänsterarm, bakåtböjd vänster handled och vikten på framfoten för att få divoten framför bollen tycker jag är skitsvårt. Men då det funkar är det fantastiskt.