Letade fram min gamla sammanställning från gamla forat med mitt förslag på hur man rankar sveriges bästa herrgolfare i modern tid (från 1986 och framåt)
Rankingen baseras på världsrankingpoängen och är snittet på 10 bästa tävlingarna
Stenson 65,8
Parnevik 49,9
Robert Karlsson 40
Alex Norén 39
Calle Pettersson 37,2
Ludvig Åberg 31,21
Niclas Fasth 31,2
Freddie Jacobson 29,4
Forsbrand 28,2
Peter Hansson 27,8
=============
Pulrik 27,6
Pierre Fulke 26,0
Joakim Haeggman 23,8
Jonas Blixt 23,6
David Lingmerth 23,3
Mathias Grönberg 23,0
Johan Edfors 21,3
Jarmo Sandelin 20,5
Oplacerade, på väg upp över 20 i snitt inom kort ?
Kristoffer Broberg 18,7
Rikard Karlberg 15,4
Alexander Björk 15,4
Sebastian Söderberg 14,2
Joakim Lagergren 12,7
Henrik Norlander 11,9
Markus Kinhult 11,4
Jens Dantorp 9,96
Vincent Norrman 7,84
Jesper Svensson 7,5
Tim Widing 5,2
Spelare som mer eller mindre lagt tävlingsklubborna på hyllan eller har passerat sin toppnivå och är på väg utför. Dessa har inte nått upp till mitt kriterium för att nämnas på topplistan (20 i snitt). Jag kan möjligen ha missat någon men har gått igenom alla som vunnit på Europa eller PGA touren samt Magnus Persson Atlevi som ju aldrig var bättre än 2:a.
Forsbrand, Sellberg och Lanner ska möjligen upp några snäpp i sina poäng då en del av deras karriär fanns innan världsrankingen infördes (1986)
Daniel Chopra 18,37
Peter Hedblom 18,13
Mats Lanner 17,8
Fredrik Andersson Hed 17,07
Patrik Sjöland 16,7
Richard S Jonsson 16,66
Ove Sellberg 14,6
Michael Jonzon 14,24
Mikael Lundberg 14,17
Gabriel Hjertstedt 11,53
Magnus Persson Atlevi 10
Fattar ungefär : Är det alltså så, att man kollar de 10 bästa tävlingarna spelaren har presterat(=de rankingpoäng de får på de tävlingarna baserat på placeringen) och sen delar med 10? Då är jag med. Känns som en lika relevant bedömning som nån annan, över snittet.
Prispengarna inom golfen måste väl ha accelererat betydligt mer än inflationen och ett sådant mått skulle göra att gårdagens prestationer väger lätt jämfört med dagens. Internationellt så skulle de väl räcka med att någon medelmåtta vinner ett par LIV tävlingar för att passera spelare som Tom Watson och Ballesteros. Gissar.
Att ta prissummor ger en skev bild då prissummorna ökat mycket mer än inflationen.
Jag hittade någon som tog ett av Jack Nicklaus bästa år (1972), då tjänade han 317K$. Denna prissumma inflationsjusterades till 2020 års penningvärde vilket gav knappt 2M$. Det skulle placerat honom på 55:e plats på 2020 års penningliga.
Man skulle kunna ta prissumman i varje enskild tävling i äldre tider och försöka hitta motsvarande tävling idag och på så sätt jämföra, dock känns detta övermäktigt.
Ytterligare en uppdatering av spelare som lagt av eller passerat bäst-före-datum på första sidan. Alla uppdaterade har inte nått upp till min minimi nivå för att platsa på topplistan (20 rankingpoäng i snitt för 10 bästa tävlingarna)
Han ligger en bra bit under 10 rankingpoäng i snitt på sina 10 bästa, närmare bestämt 3,67
Förutom sin vunna tävling Northwest of Irland Open hade han en 9:e plats som bäst på Europatouren