Sveriges 10 bästa herrar genom tiderna

Letade fram min gamla sammanställning från gamla forat med mitt förslag på hur man rankar sveriges bästa herrgolfare i modern tid (från 1986 och framåt)

Rankingen baseras på världsrankingpoängen och är snittet på 10 bästa tävlingarna

  1. Stenson 65,8
  2. Parnevik 49,9
  3. Robert Karlsson 40
  4. Alex Norén 39
  5. Calle Pettersson 37,2
  6. Niclas Fasth 31,2
  7. Freddie Jacobson 29,4
  8. Forsbrand 28,2
  9. Peter Hansson 27,8
  10. Pulrik 27,6
    =============
  11. Pierre Fulke 26,0
  12. Joakim Haeggman 23,8
  13. Jonas Blixt 23,6
  14. David Lingmerth 23,3
  15. Mathias Grönberg 23,0
  16. Ludvig Åberg 21,6
  17. Johan Edfors 21,3
  18. Jarmo Sandelin 20,5

Oplacerade, på väg upp över 20 i snitt inom kort ?

Kristoffer Broberg 18,7
Rikard Karlberg 15,4
Alexander Björk 15,4
Sebastian Söderberg 14,2
Joakim Lagergren 12,7
Henrik Norlander 11,9
Markus Kinhult 11,4
Jens Dantorp 9,96
Vincent Norrman 7,84
Jesper Svensson 6,28
Tim Widing 4,46

Spelare som mer eller mindre lagt tävlingsklubborna på hyllan eller har passerat sin toppnivå och är på väg utför. Dessa har inte nått upp till mitt kriterium för att nämnas på topplistan (20 i snitt). Jag kan möjligen ha missat någon men har gått igenom alla som vunnit på Europa eller PGA touren samt Magnus Persson Atlevi som ju aldrig var bättre än 2:a.

Forsbrand, Sellberg och Lanner ska möjligen upp några snäpp i sina poäng då en del av deras karriär fanns innan världsrankingen infördes (1986)

Daniel Chopra 18,37
Peter Hedblom 18,13
Mats Lanner 17,8
Fredrik Andersson Hed 17,07
Patrik Sjöland 16,7
Richard S Jonsson 16,66
Ove Sellberg 14,6
Michael Jonzon 14,24
Mikael Lundberg 14,17
Gabriel Hjertstedt 11,53
Magnus Persson Atlevi 10

2 gillningar

Snyggt och troligen väldigt träffande.
Man tenderar att favorisera de man sett mest men jag hittar iaf. inga direkta fel på listan.
Bra jobbat.

Egon

Fattar ungefär : Är det alltså så, att man kollar de 10 bästa tävlingarna spelaren har presterat(=de rankingpoäng de får på de tävlingarna baserat på placeringen) och sen delar med 10? Då är jag med. Känns som en lika relevant bedömning som nån annan, över snittet.

Har du nåt hack som går mot nåt API på owgr?

Jag tror intjänade pengar med justering för inflation säger mest.

Prispengarna inom golfen måste väl ha accelererat betydligt mer än inflationen och ett sådant mått skulle göra att gårdagens prestationer väger lätt jämfört med dagens. Internationellt så skulle de väl räcka med att någon medelmåtta vinner ett par LIV tävlingar för att passera spelare som Tom Watson och Ballesteros. Gissar.

2 gillningar

Att ta prissummor ger en skev bild då prissummorna ökat mycket mer än inflationen.

Jag hittade någon som tog ett av Jack Nicklaus bästa år (1972), då tjänade han 317K$. Denna prissumma inflationsjusterades till 2020 års penningvärde vilket gav knappt 2M$. Det skulle placerat honom på 55:e plats på 2020 års penningliga.

Man skulle kunna ta prissumman i varje enskild tävling i äldre tider och försöka hitta motsvarande tävling idag och på så sätt jämföra, dock känns detta övermäktigt.

1 gillning

Nej! Jag har gjort det manuellt. Har tänkt att göra ett hack.

Första inlägget uppdaterat med rankingpoängen förbättrad för Lingmerth efter hans bravad på Korn Ferry slutspelet.

1 gillning

Tack för dina uppdateringar jag tycker listan är grym

Var är Peter Hedblom på listan? 3 segrar på ET.

1 gillning

Kring plats 25 om jag kommer ihåg rätt.

Jag kan titta på detta under dagen.

Tog en snabbkoll och en snabb huvudräkning gav kring 18 i genomsnittspoäng för 10 bästa tävlingarna.

Peters vinster var alla i “små” tävlingar och gav bara 24 rankingpoäng.

Lade till en ny rubrik i först inlägget rörande spelare som lagt klubborna på hyllan men inte platsar på topplistan

Förvånad att se Robban ändå så pass högt upp med de kriterierna. Han vann många Europatour, men vann han några riktigt stora tävlingar?

Edit : justeja Dubaiavslutningen då Poulter spelade loppspel. Minnet är kort.

7 av de vunna tävlingarna var topp-tävlingar på Europatouren.

2 arab-tävlingar
Dunhill Links
Deutsche Bank
BMW International
Mercedes Benz International
Omega European Masters


Mats Lanner och Ove Sellberg till-lagda till spelar-listan ovan i kategorin för de som inte kvalat in på topp-listan

Ytterligare en uppdatering av spelare som lagt av eller passerat bäst-före-datum på första sidan. Alla uppdaterade har inte nått upp till min minimi nivå för att platsa på topplistan (20 rankingpoäng i snitt för 10 bästa tävlingarna)

1 gillning

Har ingen koll på var tävlingarna spelats men varför bryta ditt tema?
Skriv t.ex Nasse, spagge mm. på de andra så vi vet vad du menar. :roll_eyes:

Egon

De där slutspelstävlingarna har så rackarnas långa namn att jag förkortade det till arab-tävling.
Om du hellre vill kan jag skriva

Commercialbank Quatar Masters Presented by Dolphin Energy :slightly_smiling_face:
Dubai World Championship Presented by Dubai World

Saknar Adam Mednick.

Han ligger en bra bit under 10 rankingpoäng i snitt på sina 10 bästa, närmare bestämt 3,67
Förutom sin vunna tävling Northwest of Irland Open hade han en 9:e plats som bäst på Europatouren