Svårgooglade frågor nr 3

1. En känd tecknad seriefigur har en mor vars förnamn också är namnet på blomma vanligt förekommande i våra trädgårdar. Vem är seriefiguren och vad heter mamman?

2. Efter årets OS stoltserar nu Sverige ensamt om ett olympiskt rekord, vilket?

3. I ett av de tidiga OS:en på 1900 talet förekom en gren som olympiska kommittén skäms för och resultaten har strukits och gömts undan. Vilken gren? Den som läser alla trådar noggrant kan hitta svaret på EagleGolf.

4. Under 2:a världskriget i Sverige var det flera typer av importerade varor som var synnerligen svåra att få tag i. 1945 upptäckte en konstapel av en slump en lastbil med nya däck som visade sig vara stulna. Denna upptäckt ledde till att en omfattande historia nystades upp och ett stort antal personer blev åtalade. Vad hade skett och var hade det skett?

5. Inom fotbollen har vissa landsdelar/regioner rätt att delta i mästerskapsspel med landslag trots att de inte är fristående land. Ofta har dessa områden egna serier. Ett av dessa har av FIFA fått tillåtelse att ha en avvikelse från de normala fortbollsreglerna i sin lokala liga. Vilket är ”landet” och vilken är avvikelsen?

6. En av de svenska OS deltagarna har en mor som är programledare för en serie populära TV-program. Vem är deltagaren, modern och vilka är TV programmen?

7. Pizzahut var första matleverantör att göra något ingen tidigare gjort, vad gjorde de?

8. En mycket berömd musikartist hade en tvillingbror som dog vid födseln, vem var det och vad hette tvillingen?

9. En mycket känd skådespelare sade tidigt i sin karriär nej till en erbjuden roll i Bröderna Cartwright vilket var ett misstag, det tog cirka 10år innan han fick en roll av betydelse i en annan TV-serie. Han är också känd för misstanke om mord på sin fru.

10. Björnbär och Banan är ju något de flesta av oss ätit, det finns lite egendomlig fakta kring dessa två, vad tänker jag på?

1. Elvis Aaron Presley. Jesse Garon Presley. Fick googla för att kolla fullständigt namn.
  1. Utforma restauranger på ett visst sätt (arkitekturen alltså)??

2… medalj i alla (moderna) spel sen 1908

1. David Åhman beachvolley. Mamma Sofia kör gympa i svt.

Korrekt.

Fel!

Korrekt.

1. Placerade restauranger på ställen där kunder enkelt kunde köpa för att ta med? Dvs dit man enkelt tog sig med bil.

Nej, du är ute på fel spår.

1. Robert ”Baretta” Blake

Korrekt.

1. Vatikanstaten. Har ingen fotbollsarena
  1. Stålmannen (Superman), vars mor heter Lara. Lara är väl en Pelargon, har jag för mig.

Ej korrekt.
Vatikanstaten har ingen liga och är heller ej FIFA medlemmar.

1 gillning
  1. 1900 i Paris. Skytte på levande duvor.
1 gillning

Det var inte Stålmannen jag tänkte på. Du kan få en bonuspoäng om det blir lika resultat i slutändan.

Korrekt

1. Skall såklart vara Kalle Duck och hans mor Hortense. Borde jag ju fattat direkt.

Korrekt.

Utkörning av pizza. Dåtidens Foodora.