Svåraste banan du spelat?

Vilken är den svåraste banan du spelat?
Där finns såklart en viss subjektivitet avseende personliga preferenser, dagsform och annat. Sånt är livet.

För mig kan det kanske vara Old Corkscrew i Florida. Där och då kändes den som en stor dj-a utmaning och det var en aning kämpigt.

Inte för att vara rolig utan för att vara sann. Wasa GK.

Annars Ullna. Tycker jag hamnar mask på vartenda hål.

1 gillning

Med en dagsform som inte var bra så helt klart Bro Hof Stadium Course. En dag när det mesta gick snett och en dag med tjock ruff.
Sååå många slag…
Det kändes otroligt bortkastad greenfee.
Det INTE en lätt bana när den lilla sving man hade började trassla. (eller som pro:n på klubben uttryckte det: fantastiskt att du får iväg bollen så pass bra med den svingen…)

Sollerön GK när det var en 18 hålsbana. Den finns dock inte längre.

Åhus östra blir jag aldrig riktigt kompis med och det är ändå min hemmabana.

Valderrama får jag säga annars. Spelat den flera gånger nu och är du inte på rätt kvadratmeter är du körd på rätt många hål.

Bethpage Black från en tee lite för långt bak. Spelade riktigt bra golf, slog massor av fina slag och hade bra touch. 83 slag. Värst på 16. En spettad drive och en skönt nitad spoon upp i greenkant pin high. Par 4 …

Le National i Paris. Lång, smal och halvmeterhög ruff några meter från fw.

Forumisterna verkar ha samlat på sig en del knepiga banor. :slight_smile:
Ingen som spelat Ko’olau innan den stängdes?

79 från ”all the way back” (längst bak på alla tee).

Barsebäck Masters Course från mästerskapstee, klippt för Scandinavian Masters. Ridå..

1 gillning

76 på måndagen efter Masters (vinst i Press-SM)

2 gillningar

Vi spelade funktionärsgolf på måndagen. Hade bortåt 120-130 slag om jag minns rätt.

du fick mycke för pengarna

Om en bana är svår beror ju ofta på omständigheter som ruff och greenhöjd, väder, tee-val och tee-placering.

Svåraste bana jag spelat var Cowal Golf, mest beroende på vädret, storm med regn. Spelare på banan var vår fyrboll och en hårdtränande junior.

Vinden var så pass kraftig att bagarna blåste omkull ett par gånger och bollarna blåste av greenerna om man försökte stanna bollen på vindutsatta ställen.

Om väder ska vägas in så är St Arild utom tävlan,

den spelades Lördagen Gudrun röjde på västkusten. Startade med en huggorm på 1:an och kom i mål med 18p.

1 gillning

Det är mest banans svårighet som är intressant. :face_with_monocle:

Trevligt. Lirade Varberg Östra i Gudrun. Minns inte scoren, men däremot minns jag hur träd föll över fairway …

1 gillning

Men banans svårighet varierar ju, om ruffen är 3cm eller 30cm gör rätt stor skillnad.

Lättaste flaggplacering jämfört med svåraste gör ju också enorm skillnad.

Spela en bana som är 7000m lång från en tee och 5000m från en annan, det gör enorm skillnad.

Javisst.

Knappast. Kändes långt ändå.