Stenmur/stenskydd. Lättnad?

På Salem har vi dessa skapelser vid 17:e hålets olika teer.

”Muren” sitter vid foten av en upphöjd tee. Kanske bara för att hålla uppe jorden. Kanske som skydd för rullande utslag från 17.

Jag hävdar ”tillverkat föremål” och lättnad om man ligger för nära. Har ”fått rätt” av nestor Peter Bäckbom.

”Stenhögen” är skydd för en bänk. Här anser jag att det inte ens är nån tvekan.

Vad säger ni andra? Borde det införas en lokal regel?

Jag skulle spela det där som organisk del av banan om inte det finns en lokal regel. Bänken tillverkad och oflyttbar. Stenarna del av banan.

Frågan är dock: Är de över huvud taget i spel?

Ja. Dom är i spel på riktigt långa utslag eller något missade andraslag från 16

Det är 16.1 som gäller om dom inte skrivit något anant i sina lokala regler. Och den lokala regeln är isåfall utformad som “stenmurar är en organisk del av banan” så kanske inte skall försöka propsa på dom det för mycket om du vill ha din dropp :wink:

1 gillning

Min fråga är alltså om vi bör gå en lokal regel.

Nej. Ingen lättnad. Ingen lokal regel.

Stenmur man-made är det väl lättnad för i normalfallet?

Det är ju när det är en organisk del av banan det står med i lokala regler?

Aha. I stand corrected.

Och i det här fallet med tee-stenarna är den byggnaden gjord förra året.

Skyddet vid bänken borde omfattas av e6 om man ska ha lokal regel.

Jag är naturligtvis inte säker.

Tar gärna in ytterligare info från lite mer insatta. @forzza kanske vet. @marek.pola kunde ju hängt här lite oftare :smiley:

1 gillning

Nu är jag säker. Jag kontaktade MrSpock själv och han verifierar att det var som jag sa, regel 16.1. Hoppas förbundsdomare duger som referens :wink:

Dvs om boll, sving eller stans påverkas är det lättnad.

Saken avklarad?

1 gillning

Alltid lättnad för tillverkade föremål om det inte finns en lokal regel som förklarar dem organisk del av banan.

2 gillningar

Då nästan hela banan är man made har man lättnad mest hela tiden om man inte har otur med vildvuxna träd från innan hedenhös. Vi har ju dessutom turen med istid här uppe i kombination med människans globala uppvärmning av jorden. Du har dropp för allt.

2 gillningar

En torvad bunkerkant har ju likheter med en stenmur. Är det lättnad för den också?

1 gillning

Hur många naturliga bunkrar skulle du hitta i sverige då, lilla vän?

Vet inte vem du svarar men så här står det på Åhus lokala regler:

Det återstår att se om dom dekorativa stenarna på 1:an som är placerade ungefär som på vattenmannens bild räknas som en stengärsgård. Skall kontrollera imorgon för egen räkning.

Reglerna för lättnad behandlar tillverkade föremål banan är generellt det som kallas spelfältet.

Tack, total lättnad då