Statistik över ert golfspel

Periodvis har jag genom mitt golfliv fört mer eller mindre noggrann statistik.
Med nuvarande lite udda spelsätt på de flesta sällskapsrundor är det ingen större mening att föra statistik mer än fariwayträffar och greenträffar.

Ligger just nu på 34,6% fairwayträffar och 27,9% greenträffar

Handicappet rusar uppåt och har gjort så de senaste åren. Just nu 12,7
Fairwayträffarna har inte blivit nämnvärt sämre men antalet greenträffar är det som minskar.

Hur ser det ut hos er andra som för statistik ?

Senaste 30 18-hålarna: 51% fw, 58% GIR, 43% scrambling, 18% sand save, 31,8 puttar, 0,8 pliktslag per runda. Handicapet käpprätt åt h-e.

Om du slår t.ex. slår out, räknar du det som 1 eller 2 pliktslag ?

Två. Stroke and distance. Känns orimligt att räkna som ett. Samma om jag spelar på min p-boll.

Har inte fört så noga i år men kanske ska börja.

Jag började föra statistik 2011. Sedan dess har jag lite drygt 1000 ronder i min databas. Tidpunkt, bana och vald tee. Jag har brutto score, poäng, fairway träff, greenträff, antal puttar. Dom sista åren har jag också hcp-resultat och antal “bad put” (3-putt eller värre). Har också årets min och max hcp noterat.

Det ger möjlighet till en del kul statistik. Enklaste och svåraste bana, poäng i förhållande till starttid etc.

2023 inleddes med katastrofal dåligt spel nere i Spanien men sedan hemkomsten till Sverige i maj månad har det gått lite bättre och siffrorna har bättrat sig något.

Jag inledde året på hcp 16,2 och nu är det 13,3. På årets 64 rundor med resultat så har jag följande snitt värden:

Hcp-resultat 18,7
Brutto över par 22,4
Poäng 32,6
Fairwayträff 57,3
GIR 17,9
Puttar 33,9
Bad put avoidance 83,5%

Är 62 år och slår drivern 180 meter en bra dag med normal rull.

FW-träff är riktigt bra tror jag. GIR måste upp väsentligt om handicap skall ner och puttningen kan definitivt vässas, att ha 3 tre-puttar per varv är dåligt. Ibland har jag 6 stycken…

Statistiken visar dock inte min största svaghet, chipningen är bedrövlig.

Numera för jag ju mer detaljerad statistik i GameBook, men jag har inte gett mig på att analysera detta i detalj.

Vissa mätvärden, som scrambling och sand-save förlorar lite av sin relevans för en spelare som jag som spelar bogey-golf och där ambitionen i bunkern är att komma upp ur den på ett slag! :slight_smile:

50% fairwayträffar eller mer är väldigt bra i min lilla begränsade värld.
Under de cirka 45 år jag fört statistik har jag legat strax under 50% som bäst sett över en säsong.

Givetvis har det funnits korta perioder då det varit bättre.

Själv fyller jag i den grundläggande statistiken i gamebook, men har börjat fundera på varför jag gör det.
Utan ytterligare fakta så är statistiken bara siffror, och även om man får fram relevanta värden så är de i princip värdelösa om man inte tränar för att förbättra det man är dålig på.

20 senaste rundor i gamebook säger: 65% FW , 39% GIR, 32,5 puttar
Om man bara blint kollar statistiken så borde jag träna mellanjärn och puttning…men jag vill påstå att det är helt fel!

Vi kan ta GIR som exempel. Mina slaglängder har blivit kortare med åren och jag upplever en stor skillnad den här säsongen, framför allt med driver.
Är det blött, fairways är mjuka och vind på 5-10 m/s så är det inte ovanligt att ha 160-180m kvar på en par 4:a…och från det avståndet är det inte lätt att pricka greenen.
40-50m längre drives skulle förmodligen betyda fler missade fairways men även fler greenträffar…MEN antalet puttar ökar troligen. (2-3 putt istället för chip 1-2 putt)

Det jag behöver är inte träning på specifika delar i golfen, utan snarare fysträning (styrka, snabbhet och smidighet) samt generell swingträning för att öka swingspeed…men det syns ju inte i statistiken!

3 gillningar

Det är mycket som påverkar statistiken, inte minst vilka banor man spelar. En greenträff på Ingarö ängsbana är inte samma som sak om en på Bro Bålsta! :slight_smile:

För några år sedan började min bästa golfkompis spela från röd och blå tee pga av sin ålder. Jag hängde ofta med och vips så ökade antal GIR. Nu har han varit skadad och inte kunnat spela och jag spelar mer gul med andra kompisar och då sjunker GIR.

Antal puttar är ett trubbigt mått då det ofta beror på hur pass bra man chippar.

Även fairwaysträffar är ett mått som är inte säger så mycket. Det viktigaste är nog att man undviker katastrofer. Att slå en drive 2 meter off fairway och ligga i semiruffen straffar scoren väldigt lite jämfört med en boll i vattnet eller out.

Jag tror att det säkraste sättet att förbättra sin hcp är det som Coleburn är inne på, bra fysik, och det behöver man ingen statistik för att inse.

För min del för jag statistik därför att det är kul. Har inga illusioner om att det skall förbättra mitt spel nämnvärt.

1 gillning

Förde statistik några år men skippat det de senaste åren.

Ni som för stats, blir ni bättre via träning med stats som input?

1 gillning

När jag spelade och tränade mycket för sisådär 100 år sedan var det till nytta för att bestämma vad jag behövde träna på.

1 gillning

Jag har INTE fört stats och saknar det lite. Historiskt. Jag har en bild över hur jag slog förr om åren men inga siffror på det. Skulle varit lite intressant.

Det som fungerar bäst med att hålla koll på statistik är att man kan mota känslan av att vara dålig på något.

Det känns ju piss när ”inget går i” men en limp out är då kanske bara en putt som inte haft någon egentlig rimlighet att gå i men man gjorde det bättre än förväntat.

Samma med drives som inte går dit/så långt man vill. Är de i spel så är det ofta gott nog. Mät bortslagna bollar, plikt och hack ut istället. Det säger mer än att lyckas kötta en drive 1/10 ggr.

Egon

Jag har funderat på om jag skulle konstruera något slags “nöjdhetsindex” för att utvärdera min golfrunda. Dela in slagen i bra, godkänt, dåligt, uselt. Klassningen skulle då vara utifrån min egen spelstandard. Kanske också försöka värdera mina beslut, ibland slår jag ett helt godkänt slag rent tekniskt som blir kasst därför att jag tog fel beslut.

Jag kom dock fram till att det sannolikt skulle bli för luddigt och oprecist för att vara till någon nytta och la ner tanken.

1 gillning

Subjektiv klassning leder fel.

Ingångsdata skall vara krassa fakta. Sedan får PP göra ev bearbetningar för att få resultat

1 gillning

Människor kan inte föra sin egna statistik.

Bortslagna bollar är ju ett bra mått tillsammans med FIR.

Senaste rundan slog jag bort 7 bollar.

Ett mått jag tänkt på att föra statistik över är , hur långt ifrån birdie är jag på varje hål.

Lite OT.
Jag kommer ihåg när jag spelade en tävling med vår klubbmästare för många år sedan.
Jag såg naturligtvis att han var duktig på allt men det var bara det där lilla, egentligen. Lite mer mitt i, lite längre och lite närmare.

Det tog några hål och sen kom en lite sned utläggning med ett järn från tee. Hans partner (bästboll) slog out på inspelet. Han låg nästan kloss en björk hackade ut åt sidan, limmade inspelet och satte putten för par.

Just där och då fattade jag att det lilla, det där lite bättre/längre, inte alls var hela storyn. År senare spelade jag många scratchtävlingar och så fort jag sa var jag kom ifrån så kom hans namn upp med högaktning i rösten.

Som sagt, lite OT men det knyter an till det jag menar med att hålla koll på statistik som betyder nåt. Det kan vara puttar, fir och gir men det kan också, och kanske hellre, vara ett sätt att förstå att man inte kan slå bollen så bra man tror hela tiden och vad man gjorde med de situationerna.

Egon

Turning three shots into two. Det är alltid mycket viktigare än hur bra man är i övrigt.