Jag började föra statistik 2011. Sedan dess har jag lite drygt 1000 ronder i min databas. Tidpunkt, bana och vald tee. Jag har brutto score, poäng, fairway träff, greenträff, antal puttar. Dom sista åren har jag också hcp-resultat och antal “bad put” (3-putt eller värre). Har också årets min och max hcp noterat.
Det ger möjlighet till en del kul statistik. Enklaste och svåraste bana, poäng i förhållande till starttid etc.
2023 inleddes med katastrofal dåligt spel nere i Spanien men sedan hemkomsten till Sverige i maj månad har det gått lite bättre och siffrorna har bättrat sig något.
Jag inledde året på hcp 16,2 och nu är det 13,3. På årets 64 rundor med resultat så har jag följande snitt värden:
Hcp-resultat 18,7
Brutto över par 22,4
Poäng 32,6
Fairwayträff 57,3
GIR 17,9
Puttar 33,9
Bad put avoidance 83,5%
Är 62 år och slår drivern 180 meter en bra dag med normal rull.
FW-träff är riktigt bra tror jag. GIR måste upp väsentligt om handicap skall ner och puttningen kan definitivt vässas, att ha 3 tre-puttar per varv är dåligt. Ibland har jag 6 stycken…
Statistiken visar dock inte min största svaghet, chipningen är bedrövlig.
Numera för jag ju mer detaljerad statistik i GameBook, men jag har inte gett mig på att analysera detta i detalj.
Vissa mätvärden, som scrambling och sand-save förlorar lite av sin relevans för en spelare som jag som spelar bogey-golf och där ambitionen i bunkern är att komma upp ur den på ett slag!