Standardlängd på wedgar om jag har förlängda klubbor?!

Mina järn är +0,25 och så även wedgarna.
Nu när det är det lite rea så blir jag sugen på att investera, men då blir de i standardlängd. En person på ett stort varuhus sa att det är vanligt att man kör standardlängd på wedgar fast man har förlängda järn.

Någon som har erfarenhet, hur gör ni?

Jag greppar oftast ner på wedgarna så längden borde inte påverka mycket. Har däremot byggt upp greppen nertill för att ha nåt att greppa om.

Ja, det är ju lite det där dilemmat man stöter på när man fått en spec. på t ex +0.25". Ska alla klubbor vara det? Även driver?

Vid olika utprovningar har jag fått allt från +0.5" till att de inte ens kollat. Av Brejan fick jag std. längd (vad det nu var på den klubban?) och det är så jag spelar.

Jag vill att det ska se ut som en “trappa”, dvs. stegande längd genom hela setet.

Slaglängderna påverkas väl av olika skaftlängder på de här klubborna? Loft och lie justeringar?

Förra hösten köpte jag på rean och drog ur skaften, satte i “mina px”, viktade och spelade vidare.

Inte så stor hjälp kanske men jag delar med mig av mina erfarenheter.

F.ö. har jag hört att just det där med skaftlängden har till stor del med hur vig/rörlig man är.

1 gillning

Om man har fått receptet att man ska ha t ex 0,5" längre skaft så bör det gälla alla klubbor, ens kroppsproportioner förändras inte beroende på vilken klubba man har i handen. :wink:

Köp de nya klubborna om du vill ha dom och ta ur skaften ur dina gamla och para ihop dom med de nya huvudena. Om det är samma diameter på skaften, men det brukar det vara på wedgar.

1 gillning

Rent tekniskt så gör det ju det. Håller du en wedge 90gr ner mot marken och en träklubba 45gr ned mot marken (överdriver men för att förenkla) så skall du om du förlänger wedgen 12,7mm förlänga träklubban 18mm för att bibehålla exakt samma vinklar/uppställning.

Men nej, i verkligheten spelar det nog inte så stor roll men jag kan absolut se varför man spelar standardlängd på wedgarna även om man har förlängda järn, dock med något mer positiv lie-vinkel.

Edit: matematiken blir lite annorlunda då man måste ta hänsyn till klubbors längd men vad jag menar är att förlängningen inte är en konstant.

Du har en poäng, men jag har aldrig sett någon som har satt en digital vinkelmätare på skaftet för att säkerställa att det är rätt vinkel på det inför ett slag. Men det sista idioten är inte född. :laughing:

Hittar inte diagrammet nu men platsen över marken där händerna greppar klubban ändras betänkligt med någon grads lie-justering.
Ergo… det handlar alltid hur du som spelare vill slå dina klubbor.

Edit/
Hittade länken https://www.hirekogolf.com/what-length-golf-clubs-do-you-need

Egon

1 gillning

Jag upplever att förlängda järnklubbor med tex 0,5 tum, så är det även samma med wedgsrna
Dvs förlängda med 0,5 tum
Även om man kanske greppar ner ibland ,
Men, jag kan ha fel , är ingen expert

Alltså, allt som har med skaftlängd att göra handlar först och främst om att man har koll på hur längden påverkar resultatet.

Jag har t.ex 36.25 på min pw ocg vill då minst ha 36” på gap och nära nog även 36 på lob.
Att flexet softas upp lite gör inget och att svingvikten ökar är det som hjälper mig i chip/pitch.

Egon