St Andrews Old Course


Det har kanske inte varit en dröm för mig att spela St Andrews Old Course som för så många andra. Samtidigt gillar jag att spela bra banor och på något sätt är det ofta banor man sett på TV och i spel.

Med Rolle på spela-golf.com bokades en resa (ihop med vår fråntagna Merpo) redan 2020 men Covid kom emellan och resan skjöts upp. Under tiden vi väntade på vår resa ändrades förutsättningarna och det fick bli Kingsbarns som skulle kröna vår resa.

Två dagar innan resan satte jag upp oss på balloten och hoppades. Dagen innan resan publicerades listan och jag scrollade sakta ner bland starttider…

… BAM! Det är ungefär 6% chans att komma med och jag ringde naturligtvis Malcolm McBerglund på direkten. Jag hade t.om jinxat oss med “det är lugnt, jag har tur, klart vi kommer med” innan.

Old Course Hotels conceriege körde ner oss till ettan och vi ställde av grejerna och sen vidare in i byn för att ta tidernas tråkigaste lunch på onämnt cafe. Gick tillbaka till banan och betalade våra 190 pund, träffade våra caddies och drog nåra provputtar på övningsgreenen bredvid 1an.

Funderade innan jag slog ut om jag skulle köra layup vid creeken. Mitt utslag gav mig inget alternativ så jag fortsatte med en layup och fick till min bogey påden tuffa pinnen kort höger.

Pinnarna hade idag uppsättningen “B” och många (om inte alla) hade uppsättningen för sista dagen på The open. Dom stod i hörn och bakom bunkrar. Riktigt tuffa placeringar. Men det är ändå så man vill ha det när man kommer hit. #blessed.

Vi fick spela med en medlem från Vancouver och amerikansk gäst till honom och det måste varit roligt för honom att spela sin första runda i livet, på Old Course (if you catch my drift).

Jag och McB hade varsin underbar caddie som drev med varandra, med oss och vi hade nära till skratt hela rundan. Min caddie John hade varit caddie i årtionden och spelat på ET 74-77 så det fanns en del historier att bjuda på och jag upplevde att han kände av min sving väldigt fort och vi hade t.ex nästan aldrig samma siktmärken som medspelare. Spel med caddie var för mig helt avgörande.

På banan är det 14 dubbelgreener (1, 9, 17 och 18 är vanliga) men det var mest vår amerikanska medspelare som utnyttjade den möjligheten till snett spel (var ändå rätt underhållande att se honom. På 14 hamnade han i en håla med fesque och peggade vant upp bollen på toppen och luftsvingade med stängt hybridhuvud glatt 6-7 gånger innan han spelade norsk poängbogey och kom ur)

Caddiens avgift är 55 pund plus dricks, normalt 90-100 pund. Denna dag fick dom 110. Spelade 83 slag och fick 13 slag, spelade på en boll hela dagen och på slutet sken solen på oss (inget regn alls). Behöver man ens nämna ordet skick? McB drog till med 75/69 och bättre än så här kan resan knappast bli.

St Andrews kanske inte var en dröm för mig innan, men det är den helt klart nu.

𝓐𝓵𝓫𝓮𝓻𝓽 𝓢𝓪𝓷𝓭𝓫𝓮𝓻𝓰

16 gillningar

B-placering. Spana 11an :sweat_smile:

5 gillningar

Något avundsjuk

1 gillning

St Andrews är en dröm för golfare. Inte bara Old Course utan hela staden. Jag och Hookis åkte dit en helg när OC var stängt eftersom R&A hade hösttävling där. Vi köpte ”three day ticket” för runt 1500 spänn och fick då fri tillgång till alla banor utom Old. 36-54-36 klämde vi in och trots trötta fötter är det en av mina bästa golfupplevelser.

1 gillning

Snyggt! Kul att spela bra vid ett sånt besök.

B-placering är det man vill ha på 17 och 18 för att det ska kännas som på the Open! Jag ska be om den uppsättningen när jag åker dit…

1 gillning

Fräck upplevelse. Jag har sagt att jag ska åka dit när jag lärt mig spela golf. Förhoppningsvis snart.

1 gillning

Hur var det, kör dom fortfarande utlottning av tider online året innan?

Tre-två dagar innan anmäler du dig och sen spel två dagar efter (med resultat 17.00 två dagar inann spel). Så om du vill lira och är flexibel, gå med i balloten och flyg över om du kommer med.

Edit: Försökte fixa lite otydligheter.

Grattis. Spelade själv där med några forumrävar för 9-år sedan Senhösten 2013). Silversufaren, B-60 och någon som jag tyvärr inte kommer ihåg “nicket” på just nu. Vi åkte med Rolle och fick då möjlighet att spela bla OC. En grym upplevelse :slight_smile:

1 gillning

Var du nervös?. Inbillar mig att jag skulle missat bollen på 1a tee

Var du nervös?. Inbillar mig att jag skulle missat bollen på 1a tee

Ja. Fördelen med att toppa ut bollen var att jag inte längre behövde fundera på om jag skulle göra layup eller inte (kort flagga höger). Var nervös första 4-5 utslagen och inte för att jag hade caddie (haft några gånger tidigare). Missade något till men i och med rullen så blev dom ofta helt okay ändå.

Över 17:e var jag faktiskt inte nervös alls. Drog till bollen utav bara fan med spoonen (driver trygg hemma i Sverige) och pushade så jag flög någon meter från fasaden men den studsade på ballroom-taket och hamnade i ruffen. Fick dock rundans mulligan där och slog en ny till fw (hittade båda). På 18:e med publik drog jag förbi mina tre kamrater som slog drive och hamnade på vägen, tog en dropp och la upp på green. Missade precis birdien men lyktades hänga i returen.

Slog inte bort en enda boll på 4 dagars spel för övrigt.

… Fick pensionera den där sen

1 gillning

Jag lirade för 15 år sen, då kunde singelspelare ansöka om starttid ett bestämt klockslag året innan. Lite som vasaloppet, det gällde att hänga på låset. Men jag fick en tid sent i april. En dag jubilee, sen Old course dan efter. Kändes lite som en ripoff men visade sig bli en perfekt golfresa. Det var alltså 3 andra som också drömde om old course som lottats ihop med mej. Ed från Kalifornien(som hade egen firma och bodde på Rusacks), Andrew från Australien som hade med sig hela den unga familjen, och Clarence från Birmingham som hade drömt om att spela Old course sen 50-talet. Det blev en mycket angenäm inspelsrunda på den fantastiska Jubilee, dricka pilsner och äta mat, och dan efter Old Course i full stil, Jag och Ed med fullpriscaddies, Clarence i tweed med sin son som caddie, också i tweed. Andrew hade inte riktigt råd, men fick hjälp av våra caddies. Min dyraste och mest prisvärda runda golf, inte minst tack vare min caddie Sandy.

Mina drives på 1,17 och 18 var perfekta. (Slog bra då, vann SCO netto…)

1 gillning

Minnen för livet. Förresten, om ni får massa råd av en annans caddie så släng över 5-10 pund efter rundan.

2 gillningar

Där är lunchen. Jag överdrev inte.

Sorry för sent svar… Yes…. Hade bestämt mig för att slå en hybrid, men när man står där så känns det som man har ett helt flygfält framför sig ( vilket man har fast mycket längre bort…). Valde på darrande ben Drivern istället. Missade bäcken med 1 1/2 meter. Tror jag gjorde par på dom första tre hålen, sen började det😅. Om jag minns rätt så blev det en 82:a iaf . Grym upplevelse.

1 gillning