Sportsnack (fotboll, hockey, m.m.)

Höll på England men Spanien är värdiga mästare.

1 gillning

Alla här tror jag att jag håller på England. .

Skönt att dom inte vann

Efter gårdagens cykel, tennis, golf och lite fotboll övergår sport-tittandet till normala gängor.

En dart-major har börjat. World Matchplay där de istället för normala set-spelandet som i andra majors spelar en massa legs, ungefär som att man i Tennis skulle spela tills någon vunnit 18 games. Ikväll en höjdarmatch redan i första omgången. Michael van Gerwen som dominerade darten under andra halvan av 2010-talet mot stjärnskottet Luke Littler.

Lite otur för van Gerwen att möta Littler i första omgången, men det beror givetvis på att Littler har ganska låg ranking än så länge (inte bland topp-16) och fick en kvalplats via resultat på småtävlingarna.

När man ser dartens världstvå kasta sekvensen 13 poäng, 47 poäng och 41 poäng så ska jag aldrig mer gnälla när jag kastar 26.

Spännande match,6-4 till van Gerwen i “halvtidspaus”

1 gillning

Vad innebär poäng i dart? Trodde man bara skulle kasta 501-0

Det är inte bara i den matchen de förstått det. Spanien var lika roliga att se som färg som torkar med sitt överdrivna bollinnehav. Var väl nån kommentator som sa att deras bollinnehav sjunkit från ca 77% förra EM till 57% nu. De tar mycket mer risker och vågar slå avgörande passningar som ju har större risk att misslyckas.

Ska bli roligt att se om Barcelona lyckas värva Nico Williams och kunna bjuda lite motstånd mot Real.

Jag läste även en krönika om Southgate och insåg varför jag inte hatar England lika intensivt som jag gjorde förr. Han är ett föredöme.

1 gillning

När du startar från 501 försöker du ju få så mycket poäng som möjligt.

van Gerwen kastade 3 gånger i rad med dåligt resultat.

Hur räknas poängen? Helt enkelt hur många

Man räknar ned från 501 till noll och man måste gå exakt till noll och sista pilen skall vara en dubbel. Först dit vinner ett ben.

Världstvåan som fick 13 poäng? Var det alltså poängresultatet av 3 pilar?

Ja, han kastade två femmor och en trea.

Tre har man ju kastat även då man var rätt duktig (länge sen jag testade nu)

En trea? Missad Bulls?

Nej han kastade två pilar mot 20, sedan bytte han och kastade mot 19.

Sikta mot 20 och träffade lite höger med alla

Slice

Har en ny darttavla med skåp hemma som har stått i källaren i 15 år. Furugolv överallt… kanske nåt för tråden ”hemmaprojekt”. I kollektivboendet kunde jag kasta dart halvtimmesvis.

Fortsatt lite dart men nu kring materialet. Något som avviker från många andra sporter är variationen av utrustningen inom darten. Om man tittar på världseliten så varierar tyngden på pilarna från 12g (Stephen Bunting) till 32g (Ryan Searle). Egendomligt.

Det var ingen liten skillnad!
För den oinvigde: 12g är extremt lätt, som att spela golf med klubbor som väger hälften av det normala.
Mina pilar väger 23g, vill jag minnas. Ganska normalt.

Eftersom att det är ren vikt i handen, så håller jag med dig.
Jämförelsen golf haltar dock. Vikt i händerna, visst… men tröghetsmomentet i en klubba (läs, hävstång) är inte av samma dignitet som en dart.

Egon