Spelade Bodaholm igår i kraftiga byar med @Batigolf och @BollKalle. Problemet var inte att bollen wobblade på green utan att puttern blåste bort i puttrörelsen …
Kom att tänka på nedan text som jag räddade från SpeakersCorner 2006 (ni som vet, vet) som om jag minns rätt skrevs av en dam med relativt lågt hcp, om vindens påverkan. Jag har nog alltid haft nedan info i tankarna men framför allt medvindsslagen tror jag för mycket på medvinden.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
1. Om ni tar och river av lite grönt gräs, inga tuvor eller knaster torrt gräs,
och kastar upp detta i luften på ca 2 m höjd.
2. Ser hur många meter gräset driver i väg. Området där gräset kastas från måste naturligtvis vara representativt för området där bollen kommer att passera.
3. De antal meter som gräset flög iväg motsvarar ganska väl medelvinden i meter per sekund. Har testat detta mot uppmätta vindhastigheter, då jag har jobbat
som meteorolog och har idag en egen väderstation.
4. I rak motvind multipliceras vindhastigheten som du fått fram i ovanstående med 4,dvs vid 5 m/s vindhastighet leder detta till ca 20 m kortare slag.
5. Vid rak medvind och sidvind multipliceras vindhastigheten med 2, dvs vid sidvind på 8 m/s driver bollen i sidled ca 16 m.
Allt ovanstående gäller för min sving, spinn på bollen och bollbana, men jag tror
att detta kan vara en måttstock för de flesta. Notera också att det kan i viss
väderlek och i vindskuggade (stora träd eller trädridåer) miljöer vara svårt att
bedöma vindhastigheten.
Not 2: det går naturligtvis att lura vinden genom att skruva bollen mot eller
med vinden, slå lågt eller högt.
En driver är något längre i luften än en wedge. Har inte exakt siffror,
men såg i en bok att en normaldrive är 5-6 sekunder i luften. Bedömmer att en
wedge är ca 4-5 sekunder ca i luften ( det kanske är någon som tagit tiden).
När jag testade ut formeln så kunde jag konstatera att trots denna skillnad i
upphållstid i luften minskade längden nästan lika mycket för alla klubbor oavsett
vindhastighet.
Jag gjorde testet för en 8-9 år sedan på Limhamnsfältet i Malmö för
vindhastigheter mellan 0 m/s och 15-17 m/s samt slog en massa bollar med olika
klubbor i olika vindriktningar.
Skulle tro att rent teoretiskt skall drivens längd kortas mer än för en wedge.
Möjligtvis kan det vara så att jag slår de långa klubborna något lägre än de korta,
vilket därmed kompenserar skillnad i bollens upphållstid i luften.
Jag tycker att de är värt att prova ut detta, ta gärna reda på vinddata
när ni testar för att jämföra hur mycket ni tycker att det blåser med “slängagräsmetoden”.
De flesta har en tendens att tycka att det blåser mer än vad det egentligen gör,
därför att vi uppfattar vindbyarna som den faktiska vinden.
Vindbyarna är i storleksordningen 50 till 100 % högre än medelvinden.
Det bör också tilläggas att tidslängd på vindbyarna har stor betydelse för hur mycket bollen påverkas…
Del 2:
Det finns även en annan del av vinden som påverkar bollens färd genom luften och
det är vindvridningen med höjden. Friktionen mot marken gör att vinden vrider i
luften upp till den fria vinden. Den största effekten av vindvridningen finns närmast marken.
I korthet vrider vinden mot högre gradtal ju högre upp i atmosfären man kommer. Exempelvis: det blåser 5 m/s från 180 grader på 2-3 m höjd, dvs sydlig vind, 20 m upp i luften blåser det däremot från ca 170 grader och ca 8 m/s. Detta kan komma att påverka längden på slaget då vinden kommer från sidan.
Slutsats: Blåser det från höger mot vänster i spelriktningen får du lätt medvind
längre upp i luften och bollen flyger marginellt längre, medan från andra hållet
resulterar detta i svag motvind och bollen flyger något kortare.