Smöra Knäckebröd vilken sida?

Bredde mig en knäcke med julskinka som pålägg stod å funderade varför jag bredde på ovansidan?
varför brer vissa ?

1. Undersidan?
  2. Ovansida
    Är det genetiskt? eller höger eller vänster hända? eller nått annat? inte vet jag
    mina barnbarn brer olika så…

Forzza har inget att göra mer än att bre knäckemackor :slight_smile:

Har knarket vi blivit så vanligt där du bor. Intressant.

Självklart brer man smöret på ovansidan, det säger väl sig själv att undersidan är tänkt att vara nedåt och därmed inte är lämplig att ha smör på.

1 gillning

Beror på hur rik man är :slight_smile:

1 gillning

Samt hur fet man vill bli.

2 gillningar

Hmmm, julmacka innan första december?

Knäckemacka - baksidan, såklart.

Rullmacka - baksidan/insidan

Polarbröd - den runda - bubbelsidan

1 gillning

Är det inte bättre att bre på undersidan, om man tappar mackar ramlar den ju alltid uppsidan ner?
(eller är det smöret som styr hur den faller?)

3 gillningar

Man brer på den sida som känns rätt just där och då. Med en lättare bias åt undersidan.

Inne på min andra julskinka. Köptes för en timme sen.

Meh…

1 gillning

Smör…dubbelurk

1 gillning

Frågan är väl främst vad som är undersida vs ovansida.
Alltid ovansida och på ett knäckebröd är det den sida som är mindre perforerad.

För att krångla till det… ett digestive bres på undersidan … :pensive:

Egon

Du ligger efter. Nummer tre tuggas här.

1 gillning

Leder i snitt per capita :wink: Efter den här får det vara paus till jul för att ta fram suget lite extra.

Fast egentligen tror jag bara jag gillar skånsk senap :smiley:

2 gillningar

En ickefråga. Den brunare sidan med större gropar är översidan. :wink:

2 gillningar

Hur fan gör man med FinnCrisp?

Ger dom till frugan?

På sur-Rut är det lite oklart vad som är över och undersida men det är hur mycket lätta man vill ha på. Julskinka äter jag inte, oftast blir det apelsinmarmelad på.

Det här är en djupt filosofiskt problem som verkligen tarvar en djup och omfattande analys. Vad är knäckebröd? Vad är smör? Vad är ovan och/eller undersida? Hur bred är kanten? Jag lever efter devisen att varför krångla till saker i onödan så jag brer smör (Bregott eller motsvarande) på det jag ser som ovansida, kryddar gärna med röd paprika eller en fikonmarmelad. Annars kan man använda annan fet produkt, eller låta bli matfett, och/eller peta på marmelad/ost efter tycke och smak.

2 gillningar

Som ni snackar blir man ju sugen på en macka

3 gillningar