SmartGolfa

” Köp en pott och spela golf. Inget medlemskap, inget golf-ID, inget Grönt kort. Det är tanken med nya tjänsten SmartGolfa.

– Vi vill att alla ska spela golf och med nya SmartGolfa kan man enkelt, billigt och med stor variation spela golf utan att ha ett medlemskap i en golfklubb, säger Anders Axmacher, VD på SmartGolfa i ett pressmeddelande.”

Låter som en helt lysande idé som kommer gynna golfen något enormt. Eller inte.

Det är väl gjort för att gynna SmartGolfa. Sedan behövs ju banor som tillåter SmartGolfa-spelare. Finns det sådana banor så ser jag inget problem. Jag utgår som vanligt från att klubbar främst värnar om medlemmarna. Sedan om GF. Sedan kanske Smart-gänget får några tider. Det är ju upp till klubbarna…

Vad händer om dessa golfare ställer till med något? T.ex slår en boll i huvudet på en banarbetare. De kan ju knappast stängas av eller bestraffas då det inte har nån utbildning. Är dessa golfare försäkrade då de spelar? Vilka tar ansvaret om något händer osv…

Alltså sådana praktiska detaljer kan ju alltid ordnas. I avtalet mellan banas ägare och SmartGolfa.

De kan givetvis hållas ansvariga oavsett utbildning. Och ställas till svars

1 gillning

Frågan är, för mig, större än så. Redan nu tycker jag det märks skillnad på de som arbetade hårt för sitt gröna kort och de som får det efter ett par tillfällen utan spelprov och prov i vett och etikett. Detta är att driva det ännu längre. Tycker jag.

Som sagt…SmartGolfa skall ha avtal med banor. Där löser man alla frågor som har med tillgång, försäkring, osv att göra.

Låter som något för mig iaf. Funderar starkt på att skita i golf-id om golförbundet skall införa sina kommunistgrejer.

Kan alltid spela utomlands och på PnP-banor iaf. Skulle inte heller bli förvånad om rätt många “finbanor” släpper ut en. Och jag menar, annars får man mer tid till annat :slight_smile:

Tror inte dom förstår vad dom startar här, luktar PGA mot LIV lång väg.

1 gillning

Med ett medlemskap utomlands (National i Klaipeda kanske?) kan du spela hur mycket du vill.

1 gillning

Japp, och det skulle innebära fler rundor på hemmabanan och roligare golf överlag. Sverige är ett riktigt jävla u-land i form av att skapa glädje.

Tror inte förbundetnissarna spelar golf utan kör bara en egotripp.

Detta är på nivån att man kräver ett “guldpass” på grönan eller liseberg för att få gå på tivoli i vetlanda.

Jag använde mig av SmartGolfa för ett par år sedan. Då var upplägget annorlunda. Man kunde köpa greenfee till rabatterat pris om man bokade med kort varsel. Funkade bra, blev några hundringar billigare. Det var inte så jättemånga banor att välja på.

Sedan försvann sidan/appen och har nu återuppstått i ny skepnad. Jag tycker det verkar vara vara golfstar som gjort om sina banor till pay & play. Bara deras banor som är anslutna och det är tydligen bara sweetspot banor som man kan använda.

Att övriga etablerade klubbar skulle öppna upp för spelare utan medlemskap tror jag är osannolikt.

Ogillar starkt när en hemisda som Smartgolfa.se helt saknar uppgifter om vem som driver den, kontaktuppgifter etc.

Går bort för mig.

2 gillningar

Är det en twist på det gamla golfhäftet (eller vad det heter nu).

Är det en Tokholmsgrej?
Isf. Kan ni ha eran skit för er själva och försök för fan inte sprida det i landet där varje klubb verkligen behöver betalande medlemmar.

Egon

2 gillningar

Kommentarerna på Facebook är nästan uteslutande negativa till den här knasiga idéen.

Du får gärna ta ut lite exempel för oss som inte har Facebook.

Bittra golfare. Tror inte dom har tänkt särskilt mycket i ämnet, men hat har dom :smiley:

De är, pga ”Golfa”, missledda.
P&P funkar alldeles ypperligt och på de banor jag vet som erbjuder detta, så är det en språngbräda till ”medlemskspsgolf”. Det är inte många sällan-golfare utan det är främst folk som är återkommande men tycker att ett medlemskap på en ”riktig” golfbana inte är deras grej.

På samma ämne så gick tanten en gk-kurs för snart 20 år sedan. Hon testade 1 år men sen hade hon för mycket annan idrott (och familj) att golfen inte funkade som 4-5:e alt.

Hon kan börja igen när som helst. Klubborna och inte minst kunskapen är inte up to date, om man säger så.

Egon

1 gillning