Skrivna och oskrivna regler för gående

Varför går de på vänter sida på en trottoar. Det gör man ju bara om det är en trottoar kombinerat med cykelbana?

Går du på vägen utan trottoar ska man gå på vänster sida. Sen tolkar och applicerar man det som djävulen tolkar bibeln

Jag går alltid på vänster sida. Sen är ju frågan åt vilket håll jag går…

Tanken är att man ska gå mot biltrafiken, om man går på en gata utan trottoar.
Går man på en trottoar möter man inte (eller bör man inte möta) biltrafik och behöver inte förhålla sig till det, då torde det vara mer naturligt att man följer högertrafik som vi haft sedan -67.

Jag försökte vara rolig :smiley:

1 gillning

Är det en trottoar med kombinerad cykel och gångbana bör fordon framföras på höger sida och gående på vänster sida.

Absolut, och det följer den riskanalys som föreligger att man går på vänster sida för att ha uppsikt på mötande trafik.

Problemet är att det inte är särskilt praktiskt på en kombinerad cykel/gångbana eftersom man är på ständig kollisionskurs på ett område avsett för olika trafikanter.

Detta ska alltså jämföras med t.ex en landsväg där de minst skyddade går på vänster sida men de ganska så oskyddade cyklisterna, i sammanhanget, får trafik i baken som swishar förbi.
Mao. Det är inte lätt att skriva regler som är absoluta och fullt tillfredställande.

Jag säger inte att det är bra men…
Alla oskyddade bör möta trafiken och ha kontroll över sitt eget välbefinnande.
Det är därför som kollisionskurs vägs mot egen kontroll.

Egon

Många oskrivna regler inom golfen blir det.

Men så fort dom skrivits här är dom ju inte oskrivna längre… :upside_down_face:

2 gillningar

cyklar man på en trottoar har bör man knappt ha börjat skolan. Den kombinationen du nämner, finns den ens? Men om det är en kombinerad gång och cykelbana håller jag med dig om det inte är en sån där det finns markerade ytor för respektive framföringsslag.

#flögöverhuvudet

Det finns ju mängder av trottoarer där det är markerad cykel och gångbana.

Cyklisterna framför ett “fordon”, och ska givetvis fara i rätt riktning.

Massor i villaområden

Ni får starta en egen tråd om gångtrafik :slight_smile:

5 gillningar

Inte i stockholm.
Här finns det oftast en trottoar, den är INTE avsedd för cykeltrafikanter.
För att det ska vara tillåtet att cykla ska det vara uppmärkt med en cykelsymbol, och en cyklist har alltid väjningsplikt mot gångtrafikanterna. Undantaget för cykling på trottoarer är barn under skolålder, vet inte exakt vilken ålder, man jag har för mig att att vi pratade om att man inte ska ha börjat skolan.

Vidare har man ju alla barnvagnsgående som går på gatan när det finns en trottoar…

För att inte tala som äldre kvinnor som envisas med att gå på gatan (!) fast det finns trottoarer på båda sidorna av vägen…

Gångvägarna ute i Hagaparken (förvisso Solna), runt sjöarna i Sumpan (förvisso Sundbyberg) Tantolunden (förvisso Söder :smiley: )

Man vill ju inte väcka barnet som sover med att köra ned barnvagnshjulen i skarvarna mellan gatstenarna.

Ouch!