Någon som vet vad skillnaden mellan en kikare för 4500kr och en för 2500kr är? Verkar vara ungefär samma specar och funktioner generellt.
Jag har en gammal Bushnell Tour V2 från 2008, den funkar bra men det börjar väl bli läge att lägga en ny kikare i bevakningslistan…
Ca 2000kr?
Utan länkar till de du avser är det omöjligt att bidra…
Nedan finns ett par exempel. Jag menade mer generellt. Är det värt 2-3 tusen mer för en ”märkeskikare” och vad får man för pengarna?
Tekniken är så billig numera så för 2500:- bör du då allt och lite till.
Jag har en för 600:- som i annan skepnad kostar 1500:- i SE. Den saknar lite räckvidd och äkta pinseeker.
Egon
Köpte för x år sen en nikon från Halmstad GK (nåt visningsex) för typ 1600? Minns inte riktigt men den mäter avståndet perfekt ner till halvmetern och jag har aldrig känt att jag saknat någon funktion. Den har nån slags pinseekerscanninggrejs och har flaggorna speglar så hittar den riktigt snabbt. Lika bra som allt annat.
Ser inte varför man behöver en avancerad laserkikare och som elektronik- och datanörd vet jag inte riktigt vad som kan gå fel med teknologin så exakta nog är dom allihop.
Jag har använt en gammal laserkikare som jag tror kommer ifrån Teknikmagasinet. Om något så behöver jag skjuta några extra gånger för att vara säker på att jag träffade rätt. Den har alltså inte pinseeker och fungerar något sämre i mörker/regn/dimma.
I höstas köpte jag en Bushnell som jag inte använt ännu men som jag hört (av andra) är supersnsbb och bra. Jag skulle satsta på en sådan, med pinseeker. Det är enl. mig tillräckligt.
Min första lasermätare var en som var avsedd för jakt. Den kostade en fjärdedel av vad en för golf kostade. Dock var det problem att mäta på längre avstånd vid t.ex. blåst eller dagar då man var extra darrhänt. Men den funkade för det mesta utmärkt. Har lasermätaren fungerande pinseeker så är den i mina ögon tillräckligt bra.
TS vad hamnade i bevakningslistan?
Köpte min Nikon i USA 2008 för 350$, då runt 2000SEK.
Det är det bästa köp jag någonsin gjort. Fungerar perfekt ner till halvmetern och jag har bara bytt batterier två gånger på 14 år. Nikon gör verkligen kvalitetsgrejer!
Jag har inte riktigt bestämt mig. Jag märkte att vissa billigare mätare hade svårare att träffa flaggan än min bushnell. Jag avvaktar nog tills min rasar innan jag bestämmer mig.
Jag har en billig och det är som du säger men inom 200m är det ganska lätt. Våra stänger har numera prismor och då blir det lätta superlätt. Har inte haft fog att kolla om ”räckvidden” ökat iom. prismor men det kanske kvittar.
Egon
I min bag finns en Nikon Coolshot av lite enklare modell. Funkar fint.
Fick prova en Garmin lasermätare med inbyggd GPS, idag. Klart fiffigt att se avstånd till olika hinder och annat, i kikaren. Prislappen var däremot väldigt obra
Min Bushnell Pro 1600 har bitvis gett upp.
En av siffrorna vid avståndsmätning har packat ihop.
En av de digitala siffrorna har sakta men säkert tynat bort. En mätningar av tex 135m blir 1-5+stegrande o gissa på hur flaggan är placerad på green, lite som förr…
En ny mätare som idag håller åtminstone liknade klass som den gamle är av intresse…