Skaftbyte

Hur gör jag nu?
Lyckades inte få ut skaftet så kapade och borrade. Har en högerdriver med ett skaft jag tänkte ta. Hur får jag ut det lättast eller är det bara kapa och rengöra och sticka ner. Tappar ju 1.5" .
Vad limmar man med? 2k loctite 3090?

Min metod:
Värm lite lagom på klubbans skaftdel och dra loss skaftet. Enklare om du har en skaftklämma och ett skruvstycke.
Jag brukar använda gasolbrännare men gissar en värmepistol funkar. Kan vara idé att linda en blöt trasa runt skaftet vid hosel för att isolera värmen mer mot limningen. Värmer du för mycket så kan skaftet ta stryk.

Limma med epoxy. Rengör dvs brotscha eller borsta/skrapa bort skräp i klubbhuvudet. Lätt (lätt) ruggning av skaft med fint slippapper. Torka i klubbhuvudet och skaftet med Aceton.

Limma ihop o låt torka.

Finns säkert hundra YT också

1 gillning

Vrid absolut inte, det måste dras rakt ut annars är risken stor att man skadar fibrerna i skaftet!

1 gillning

Det är svårt att värma lagom på ett bonded huvud. Värmen sprider sig fort och skaften är olika långt nedstuckna så man vet inte på förhand om det räcker med att bara värma på hoseln. Blöt trasa el.l rekommenderas på huvudet.

Dra ut:
En shaft puller behövs.
Diy: gasolbrännare, skaftklämma, skruvstäd och något att bända mellan skänklar och hosel med är minimum. Ingen garant för att det lyckas ändå.

Köp epoxi på ställen som nordica golf avsett för grafitskaft.
”Kapa rakt av”… kan du ju göra men läs på om tip-trim för skaftet så du vet vad det gör. Gissningsvis inte såå j-a mycket men man tippar ju skaft av en orsak så något ändras. Tänk även på att du ev. behöver addera en förlängning i greppänden för att kompensera.

Avslutar med 2 råd.
1 krångla inte… köp ett nytt skaft.
2 huvudet ser inte mycket ut för världen. Kanske billigare o def. lättare att köpa en ny beg. klubba.
För mig ser det ut som en klubba man kan få för under 500:-.

Egon

2 gillningar

märkte det därför kapade jag av det :face_with_peeking_eye:

2 gillningar

Helt ärligt, jag hade följt rådet att köpa en begagnad klubba. Klubbhuvudet på bilden måste ha passerat “Bäst Före” för rätt många år sedan. Blocket och Marketplace är översvämmat med billiga klubbor.

Edit: lade märke till att det är en vänsterklubba, marknaden smalnade av. Men om du hittar en är den förmodligen billigare än en högerklubba.

1 gillning

man kan tro det men nästan all beg vänster har varit dyrare.
ja den är inte ny men den står i förrådet och brorsan har en höger dår jag tänkte ta skaftet. En del för att prova att byta och se om huvet sitter kvar :grin:

Jag har en G30 9-graders i delar, som jag inte använder. Klubbhuvudet i mkt bra skick. Har ett Tour-S skaft också (som suttit i min G410) men det har inte rätt adapter för G30 så man behöver byta ut den om man vill lira G30 med det skaftet. Har nog en sådan adapter någonstans också, tror jag.

Skicka PM om du inte hittar nåt på blocket.

1 gillning