Skaft, Stiff ,Taylor made driver

Är det någon som har ett Driver skaft i stiff med en TM adapter som man inte använder?

Jag har två huvuden:

• M2, 8,5°
  • SIM max 9° som saknar skaft.
    Jag kan tänka mig skaft, men även sälja huvud och ev göra något kul byte!

Jag har ett Hzrdus Smoke Blue RDX 60 i stiff med PVD-finish som är spelat 1 runda.
Som vanligt när det gäller mina skaft så är adaptern en RBZ Stage2 som bara har 1,5 grader justering åt bägge håll istället för dom 2 grader som är standard.

Tjena,
kollade lite på det, känslan direkt var två eller kanske tre, det ena att det låter lite dyrt, om jag noterade rätt.
Det andra var att det var en specifikation som sa low trajectory, vilket kanske inte skulle vara helt optimalt, slår inte så högt med träklubbor.

Men adaptern, passar den till SIM och senare modeller också?

Och om det är 1,5°, blir det en finare gradering då?

Dyrt är alltid relativt…
Nypris är rätt högt men kan jag få en tusing har jag fått tillbaka hälften av vad jag betalade och är nöjd med det.

Adaptern i sig passar till Sim och senare modeller, och precis som du gissar blir det finare gradering vilket är exakt varför jag väljer dessa adaptrar.
Jag kommer aldrig någonsin ställa upp min 9 graders till 11 grader för då hade jag köpt 10,5 från första början.

Jag gillar den lite “stängda” (mer square) känslan vid adress, så jag ställer gärna upp loftet.
Hmm, det vore lite kul att testa, och jag kommer ju att ha en driver till komplett.

Hur ser du på att den är low launch?

Mina normala skaft är oftast riktiga low launch, low spin i riktning mot järnspett och jag tycker nog inte detta är i riktigt samma liga som t.ex KuroKage XT TX, Hzrdus Black Gen1 X-flex eller Hzrdus Green “Hulk” i TX.
Och att jämföra ovanstående skaft med ett vanligt stiff blir lite som att jämföra äpplen och päron.
Fast med enbart 1 rangepass och 1 runda skulle jag inte satsa en årslön på att mina intryck är någon sanning, dessutom var det i början av förra året så minnet är inte heller helt tillförlitligt. :sweat_smile:

Jag har stiff som “utgångspunkt” och kanske vikt som kompletterande riktvärde. Har ett Ventus blue som jag inte har några större problem att få höjd i.

X-stiff brukar kännas för styva och inte sällan för tunga, får ingen “schwung”

Så, vad tror du, handen på hjärtat, och inget jag kommer att hålla mot dig?

Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av Ventus Blue i driver. Det närmaste jag kommer är Ventus TR Blue 60X i driver eller Ventus Blue 7X i spoon.
Det bästa rekommendation jag kan ge är att luska lite på nätet och försöka skaffa dig någon kvalificerad gissning den vägen.

Av det lilla jag läst precis innan detta svar verkar den största skillnaden vara känslan i skaftet snarare än prestandan även om en skribent säger att Ventus launchar lägre.

https://forums.golfwrx.com/topic/1814062-smoke-blue-rdx-60-vs-ventus-velocore-blue-stiff/

Jag kastar även upp bilder på bägge skaftens böjprofil.

Ahh vaffan, man måste ju leva lite, en tusing, ska vi enas om det då, det går man väl inte i KK av direkt?

Jag kommer inte sakna skaftet dom närmsta 5-10 åren så det är fine för mig, i värsta fall hör jag av mig när jag blir gammal nog för att spela stiff och köper tillbaka det då. :joy:

1 gillning

Haha, deal!

Kommer PM

Nu är ju dealen gjord, men ändå. :wink:
Ventus: red, blue, black. Hög, lägre, lägst.
Skillnaden tot. sett är att blue ska vara behagligare att svinga ety butten är softare.
Red och företrädesvis TR ska vara mer som ett black och när man tippar det 2” ska det i princip ge ett lättare black även i launch men med mer feel (mid).

Egon

Ventus Red är det som jag själv tycker är skönast, men Ventus Blue var det som passade mig bäst enligt utprovaren. TR och Velocore då. Oklart vad som skiljer.

Jag har testat skalmans (numera mitt) skaft IRL, och efter en första session i +2° var att det var lättare att “tajma” i brist på bättre uttryck. Jag skulle inte vara förvånad om det är ett skaftbyte i Nordans bag när banorna öppnar.
Måste bara byta greppstorlek…

Lien gissning TR lite stabilare i mitten/stiftare vs orginal.
Velocore något med hur stabilt skaftet är vid träffar utanför centrum. Och det är väll det här som är saken med Velocore. “Samma” skaft utan Velocore är mao ord inget samma.

Haha, ett skaft som gjort för mig alltså!

1 gillning

I second that…