9-åringen ställde upp i kvalet men blev 59:a. Oavsett om hon hade kvalat in tycker jag att 9 är för ungt. Får känslan att det bara kan komma ont ut av det i förlängningen.
En åldersgräns vore på sin plats. Varför inte 18 som gräns?
Us closed? Varför skulle ålder hindra nån från att delta tycker du?
Magnus Carlsen åkte på internationella schacktävlingar i samma ålder.
För min del blir det en icke-fråga, eftersom det här hänt EN gång (eller möjligtvis en handfull). Skulle vara en annan sak om det vallfärdade 9-åringar till kvalet för att försöka få en plats. Då hade frågan behövt lyftas.
Påminner mig om när sossarna (vilka annars?) ändrade så det blev en åldersgräns för att skriva högskoleprovet. Med motiveringen att det funnits några enstaka personer i historien som varit så begåvade att de skrivit högskoleprovet som 15-16-åringar, fått väldigt höga resultat, och därför insett att de mer eller mindre kan skita i att plugga hela gymnasiet och bara nöja sig med godkänt i alla ämnen. De kan ändå söka in på toppskolor med sina HP-resultat. Sån jävla idiotisk åldersgräns.
Hur är det om det kommer massa indier eller polacker? Skulle det också anses vara ett problem?
Tråden spårade direkt. Jag muta:r.
Vad tror du kommer hända i en tråd som handlar om att diskriminera en grupp människor från något?
Tänker mer på hur man som 25årigt halvproffs känner sig när man får däng av en lågstadieelev…
Stefan: sieg fail. Svaret är nej, det hade inte varit nåt problem.
Hade varit sjukt kul om hon kvalade in faktiskt.
Tycker man ofta ser lovanade juniorer som borde ha en chans med bra kval att ta sig in. Vore kul om fler gick den alternativa vägen (gentemot college i USA osv).
Det är orättvist. Säg att Björnes magasin har börjat…
Morgan Pressel kvalade in och spelade som 12-åring. rena veteranen.
Jag tänkte alltså på hur många gymnaster, konståkare och andra som slagit igenom tidigt som senare berättar vilken helvetes barndom de haft.
Även om man har skickligheten har man kanske inte det andra som behövs för att ”överleva” i längden.
Tänk även på barnstjärnor i musik och film.
Jo så diskussionen är egentligen lite bredare än US-Open och närmast politisk/ideologisk.
Hade jag pushat för att min avkomma skall vara med i US-Open vid 9? Nej.
Men jag har inte egentligen några problem med att det finns ungar som är väldigt inbitna på något och som kan få vara med. I sverige lite nedsättande kallar vi det för bokstavsbarn. Men dom är den av mångfalden av människor. Ser inte varför dom skall hållas tillbaka.
Sen är nog alla dagens stjärnor i elitidrotten ganska “igång” vid 9-10 års ålder. Jag tror inte heller att vi kommer fostra så många nya “Zlatan” i Sverige osv pga just detta. Racet har i princip redan gått när vi börjar. Jag tycker det är okej.
Men jag anser inte att man skall ha åldersgränser i tävlingar bara för att vi inte vill elitsatsa våra barn i låg ålder.
Tiger?
I och med att det finns en handicapgräns för att ställa upp i kvalet så tycker jag att det är OK att en 9-åring får vara med.
Om det nu inte är nedskrivet i regler så bör ju något skrivas kring personens egen vilja så att det inte blir föräldrar eller någon annan i omgivningen som påverkar barnet.
Minns att jag vid något tillfälle då jag var just 9 år tänkte “nu tänker jag som en vuxen människa”. Men det var jag det.
Personligen tror jag barn i åldern 13-17 år kan ta större skada än en 9-åring när det gäller deltagande i en sån här tävling.
Jaja. Varför inte?