Med risk för att rutinerade scegare hört det förr… så för nytillkomna
Ca 2008, första rundan på halvannat decennium med gamla golfpolaren som hittat mig på Facebook, på Upsala. Har burit bag mina ensamna rundor, har nu lånevagn. Ovan vid det, glömmer att låsa hjul, bagen rullar ner i en damm, missar precis att få tag på den då den sticker iväg. Putter, järnsjua och järnnia försvunna. Två mobiltelefoner och 600 kronor förstörda, och fick spela plaskvåt från hål 6 efter att ha vadat efter för att rädda vad som räddas kunde.
Första året jag spelar, 1981, svingen är upp och ned, nu har jag kommit kanske 130 med järnfemman ett tag, så jag tar den vid inspel. Och träffar klockrent. Bollen flyger till min stora förvåning över green, studsar och träffar en kille på benet på efterföljade tee. Vad får jag ur mig om inte ”jag råkade visst träffa bollen”. Samma polare som 2008 var med.
Han var också med senare samma år då vi spelade i dimma. Samma hål när jag tänker på det. Viksjö förresten. Jag har ungefär lika långt kvar, slår en järnåtta som inte känns bra och gormar och svär i dimman. Vi kommer fram ur dimman, bollen ligger en halv meter från hål, och polaren får sitt vad gnäller du om moment. Klart irriterad, men gör min första birdie.
Och han var också med en runda på småsnobbiga Kevinge några år senare, då svingen inte funkade, hade puttat kasst på ett hål och gick av, och en skrattmås flyger över oss och ger ifrån sig det ljud som skrattmåsarna producerar. Sinnet rinner över och jag utbrister ”HAHA DIN JÄVLA SKRATTMÅS”. Sen var det visst en annan green precis i närheten, där nån precis puttade.
Avrundar med en utan polaren. Spelade kåbo tillsammans med två skintorra herrar i 60-årsåldern, de låter mig hoppa in i bollen. Det är småsura, svårpratade och lirar rätt dåligt. 8:e hålet där vi är går nära 5:e och vi har båda slagit ut oss i ruffen nära det 5:e. Då kommer en boll på 5:e vandrande, och en dam i 30:årsålden som klätt sig på ett sätt som damer sällan gör på golfbanan, och som onekligen har kvinnliga former kommer emot oss, efter att ha slagit ut i samma ruff. Herren bredvid mig tar stegen fram till mig och viskar på bredaste skånska ”vilken gudinna”. Lite överraskande.