Sjuk igen

Som ämnet antyder… nu var det dax igen.
Vad är det som händer egentligen. Det är inte bara jag utan hela min närhet.

Sen covid försvann in i glömskan har jag varit killigt krasslig jämnt. Inte en dag har gått där jag känner mig frisk.

Hösten har varit full med snor och hosta. Ibland lite feber och sen blir det liiite bättre igen.
Runt jul stalkade jag vården och fick till slut komma dit. ”Inga fel, vanlig influensa” säger dom.

Jag är nu hemma igen. Feber sen i fredags, haft en dag hyggligt feberfri och ska jobba imon. Snoret kommer rinna mindre, hostan kommer avta men utan piller blir det svårt.
Så trött på det här nu! :rage:

Obs!
Jag har ingen tanke/rädsla för något mystiskt eller underliggande.

Egon

Sämre immunitet mot förkylningar efter några års delvis isolering är mitt grundtips.

Lika för sambon, hon var ständigt snuvig förra året, 7 förkylningsomgångar på ett kalenderår där hon var sjukskriven.

Jag själv verkar ha återhämtat mig även om jag också var väldigt mycket förkyld 2023 och 2024. På mina två senaste anställningar tror jag att jag var sjukskriven en gång, men lite småförklyd var man allt då och då.

Efter Covid har jag nog vari lika mycket sjuk som sammanlagt de senaste 25 åren innan Covid.

nån på forat :upside_down_face:

Umgicks som vanligt under covid. Mår som vanligt.

3 gillningar

Här hemma är det tvärtom och det gnäller vi inte på, men det är en aning märkligt. Inte ens ungarna bli förkylda längre. Vanligtvis är det något skit var månad.

Det var lite värre året/åren efter Covid för alla i familjen. Kanske därför det känns så lugnt hemma nu, man har gått igenom all skit som kom släpande.

För mig är det tvärtom. Är mindre förkyld nu än före Covid.

Har barn i skolåldern och de gick ju som vanligt hela tiden. Dvs vi isolerade oss inte från smitta under någon period.

Dessutom var barnen yngre före Covid och är det nåt som sprider smitta så är det ju dagisbarn. Nu är de äldre och då har det lugnat ner sig.

Roligt det där med immunitet. Fick aldrig covid själv, frugan och dottern fick det däremot. Tack och lov lindrigare än en vanlig förkylning.
Men det är lustigt, dottern har fyllt 5 år och följer vår status med max en förkylning om året. Verkar gå i arv det där med smittskydd.

Mycket märkligt sånt här. Dotter är våran förstfödde och jag blev aldrig sjuk av henne, sen kom grabben och jag blev toksjuk flera gånger om året när han var sjuk.

Funderar på min sjukdomshistorik

Lågstadiet har jag inget minne av hur det var med sjukdomar
Mellanstadiet: 3 dagar efter att jag fullständigt tog ut mig på skolmästerskapen i längdskidor
Högstadiet: 1 dag efter att ha brutit armen
Gymnasiet: Ingen sjukdag
Under lumpen: Ingen sjukdag
Universitet: Ingen sjukdag på 4 år
Första jobbet: Ingen sjukdag på 4 år, var dock förkyld under julledigheten ett år
Andra jobbet: Ingen sjukdag, 1 år
Tredje jobbet: Kanske 2 veckors sjukskrivning på 20 år
Fjärde jobbet: en vecka på 7 år

Under Covid: Hade Covid, sjuk 3-4 dagar
2023: Sjuk sammanlagt 5 veckor
2024: Sjuk sammanlagt 2 veckor

Hyggligt ok igår… 4-5 dagar med feber.

Om jag ska vara riktigt ärlig så är feber/snor inte så där elakt alls. Med lite piller klarar man sig ganska bra.

Nåväl. Ingen direkt feber igår men rastlös som man är så tog man sig till gymmet för att röra sig lite lugnt. Det gick bra med lätta vikter och när inga svettpärlor trycktes fram.
En god natts sömn och … sprängande huvudvärk på morgonen. :rage:

Egon

Tidsperiod för risig på riktigt är oftast juletid för min del.
Dock -22 -23 -24 inga sjukdagar.
Efter covid som iofs inte jag drabbades av så är det lite av att kroppen hanterar skit liiite bättre, för visst blir man lite risig, dock inte det där lilla extra som ger att man blir riktigt risig.