Funderar på en beg sim max 3 eller 5, vilken är lättast att slå med?
Hittade en beg 3a med 16.5, är väl något mitt imellan?
Den med 16,5 grader du hittade begagnad är en 3HL (High Launch) och kan anses vara en 4 trots sitt namn, så den är något mitt emellan precis som du är inne på.
Fritt ur minnet så är 3 och 3HL något större i volym jämfört med 5.
Utan att veta exakt vad du vill ha ut av klubban så tolkar jag in att du inte har ett specifikt avstånd du vill täcka utan mer vill ha en lättslagen klubba som du kan jaga fram bollen långt med och då skulle jag sikta in mig på just 16,5 graders.
16,5 grader är oftast lite enklare att slå jämfört med 15 grader men du behåller samma storlek på huvudet. Om du istället väljer en 5 så går du upp till 18 grader i loft om jag minns rätt men får samtidigt ett mindre klubbhuvud.
Det finns saker bör tänka på men funkar det så behöver man inte bry sig om gräset är grönare…
Det jag letar efter i en trä5 är att huvudet inte är för stort.
Tänkt skaftlängd från tillverkaren påverkar huvudets vikt och det enklaste är då att öka volymen detsamma.
Om huvudet växer front to back riskerar man få titta ner på ett ufo och ökar det top to bottom riskerar man få en viktfördelning som blir annorlunda.
Ovan anledningar ger att loft inte alls blir lika viktigt för hur bollbanan blir.
Mao. Bli inte förvånad om en 3HL startar högre än en t5 med högre loft.
Egon
Ittade i bagen, har en 4D på 15 och en ping rapture på 17.5, vilken ska jag ta bort. Eller båda? Snöade in på taylormade eftersom drivern jag köpte i fjol gav mig 20-30 meter och lite jämnare bild.