Side saddle

Någon här som puttar side saddle?

Om du menar det jag tror, dvs att du puttar crocket-style så är det inte tillåtet

1 gillning

Jag menar den tillåtna versionen, dvs “face on” (som i krocket) men bollen till höger (eller vänster) om både fötterna och inte mellan fötterna.

Äsch, jag tror jag byter åsikt om det är tillåtet eller inte…
https://www.si.com/golf/instruction/why-side-saddle-putting-is-legal-and-could-transform-your-game

Nope, och det skulle ALDRIG falla mig in.
Bara det faktum att det är såpass nära en stil som alltså INTE skall vara laglig gör det fullkomligt ointressant.
Precis som med en lång putter…

Den puttern jag hade var ju gjord för Side Saddle, däremot var den ju “ankrad” i axeln så där försvann den. Den var grymt enkelt att putta rakt, hastighet var dock svårare

Försökte inte Jarmo lansera en sån putter tidigare? En kort enhandsversion har jag för mig.

Forsbrandt (sp?) tror jag låg bakom den jag hade. Den fanns i två olika längder. En med förakring och en som var kortare än en “vanlig” putter". Fast med den kortare hade du ju problemet att handen kunde vrida sig på väg mot bollen…

Ove Sellberg var det. The One.

1 gillning

Vilken putter hade du Old-T?

Den långa man ankrade i axeln. Vann den på någon tävling

1 gillning

Jag har spelat i 35 år men aldrig sett någon som puttat side saddle… tills i år då jag sett fyra olika personer. Har själv slagit till på två sådana putters i olika längder, men bara testat under säsongen. Krävs nog att man går all in om det ska funka. Väldigt bra på korta putter men svårt med distanskontroll. Särskilt om man skiftar mellan konventionell puttning och face on.

Bryson testade det på några tävlingar för många år sen.

1 gillning