Sonen spelade 36 håls juniortävling med start på 1:an och 10:an. Han kom in på samma resultat som 2 andra men hamnade bakom dem i resultatet pga särskiljning ”bästa sista nio”. Vi pratade lite om syftet med det och jag trodde att den som ”spelat bäst på slutet” skulle premieras men det kanske är en feltanke från min sida. Problemet var att sonen började på 10an båda varven så hans sista nio var första nio och det var banans sista nio som användes som särskiljning. Vad är tanken med att särskilja med denna metod?
Det är ju bara en av flera metoder att göra en särskiljning, metoden rekommenderas av golfförbundet om det inte är första plats det gäller om.
Det blir ju lite udda när man har start både från 1:an och 10:an.
Det är bara så man gör. Banans sista nio. Det är ju inte per definition något som är bättre eller sämre än något annat - bara ett sätt att räkna oavsett var spelaren startat.
Det funkar inte att använda första 9 eftersom väldigt många tar en Mulligan på ettan…
Obs. JA JAG SKOJADE.
2 gillningar
Det är det alt. man har om det är spel utan hcp. Sista 3, 6, 9 osv.
Fel att starta på 1 o 10 om man redan bestämt sig för den metoden.
I mitt tycke borde vinnare koras via ett ev. särspel och resten av fältet delar om de har samma resultat.
Egon
2 gillningar