Hola! För det första, kul att denna plats återuppstått, dock i en annan skepnad. Jag träffade Puttaren förra veckan på jobbet (Infinitum Golf) och blev informerad om detta forum, bra jobbat alla inblandade!
Till ämnet: jag har hört att om två spelare har lika resultat i en poängbogey match, så vinner den med lägst hcp, men att det är tvärtom i en slagtävling, d.v.s. att den som har högst hcp vinner vid lika resultat. Stämmer verkligen detta eller är det ett spanskt påfund?
Enligt reglerna är det först resultatet netto som gäller, vid delat nettoresultat (poäng eller slag) vinner den med minst antal erhållna slag och är även det lika så räknar man sista nio, sista sex, sista tre och slutligen sista ett varefter man lottar.
Alltså det finns ju regler för det här ber. på tävlingsform och det är väl inte alltid som det känns rättvist.
Spelade scramble och med samma score och exakt hcp lika så losade vi på sista 9.
Alltid lika roligt att förlora på sista 9 när man spelar tävling med kanonstart. Sista 9 är fanimej inte ”sista 9” då.
Allting som inte har att göra med absoluta scoren får ses som lotteri.
Jag tycker det vore obligatoriskt för ALLA att spela 9 hål till.
För läget kan fanimej förändras.
Eller så får man titulera sig som Moralisk segrare. Det var populärt med vår gamla moderator på EG
Edit: Spelar vi om pengar får vi väl ha licens, och kontroll av wedgar och drivers, right?
Jesus vad uselt! Det här med “sista 9, sista 6, sista osv…” överhuvudtaget är ett dåligt sätt att urskilja vinnare. Vad gör en spelare mer förtjänt av en vinst än en annan för att den spelade bättre sista 9…
Det är inte obligatoriskt att använda matematiska metoden. I en shotgun är det som du skriver inte helt rimligt. En ”chip-off” eller nåt annat kul hade passat bättre i ett sånt läge när det ändå är plojtävling.
Absolut.
Menar du specifikt scramble när du skriver plojtävling eller är det hcp-spel du syftar till.
Delen där Hcp räknas är isf. det enda plojiga för mig inte scramble-formatet.
Jag gillar parspel. Det är egentligen den bestämmande faktorn för mig och därför gillar jag även foursome och greensome.
Bästboll (även det parspel) är som spela sällskapsrond och hoppas på att man lyckas på olika hål. Ingen nerv alls, och man spelar inte ihop utan räknar bara score ”ihop”.
Nja, jag kan ha förståelse för att man behöver något utöver hcp. Det ”orättvisa” är ju att sista 9 inte blir de sista 9 som spelas om man startar på olika hål. Det räknas alltså inte på så lika villkor som det ser ut att vara.
Oavsett om det är sista, mittersta eller första kvittar. Det ska vara vid samma tidpunkt under ronden för att få en viss rättvise-stämpel i min bok.