Tycker den här regeln är så obekväm. Man får alltså inte ta bort lös sand, jord, dagg eller vatten (inte heller frost, men då lirar man ju oftast inte) på foregreen utan bara på green. För foregreenen är ju lika mycket “vanligt” spelfält som övriga banan (förutom greenen).
Regeln gäller alltså även övriga banan, men där stör i alla fall jag mig inte lika mycket.
Men nog sjutton ser man allt som oftast folk/spelare som borstar bort bunkersand etc när de ska putta från just foregreenen. Hur gör ni, säger ni till då eller låter ni medspelaren komma undan med sitt regelfel?
Däremot får man ju flytta sand, jord etc om den kommer dit pga en annan spelares slag. 8.1d
Den tekniska definitionen av sand är ett naturligt bildat material med en kornstorlek från 0,063 mm till 2,0 mm [diameter]. Om kornstorleken är större än 2 mm kallas materialet för grus
Grundregeln i golf är mycket enkel:
Om bollen ligger i ett område där spel är tillåtet, och du spelar bollen som den ligger, så gör du inte fel!
Alla övriga regler är i princip undantag från detta eller förklaringar till hur man ska göra om man inte kan spela bollen som den ligger!
(Sen finns ju såklart definitioner på vad som är tillåten utrustning, vad ett golfslag är, etc., etc. men om vi förutsätter att man kommit så långt att man förstår att ett golfslag inte innebär att sparka, kasta eller fösa bollen…så är grundregeln ganska enkel!)
Jag skulle säga att grundregeln inte är enkel eftersom då många bryter mot den. Visst, de flyttar inte på bollen. Men hey, de förbättrar läget avsevärt.
Det vattenmannen har lyckats påskina här är vad jag har sagt i många år. Golfreglerna är så komplicerade att de som inte orkar bli domare och som samtidigt inte vill fuska får pissa i motvind.
Absolut, men betoningen är helt missvisande.
Att ”spela bollen som den ligger” är en enkel och lättförståelig regel. Undantagen från den regeln är det som är komplicerat.
Ergo… Vattenmannen har fel och läser in annat i det som skrevs.
Ingen har väl ifrågasatt ”spela bollen som den ligger”. Men…
Det finns massor av tillfällen där man inte ens får göra det.
I övrigt är det rätt tröttsamt med det för ofta återkommande argumentet att någon läser, eller läser in, annat än vad som står.