Ändå satt Bjäre GK index 2 på hål 18.
Hur skulle det påverka scorerna om man själv fick välja på vilka hål man skulle lägga sina slag? Även under tiden man spelar hålet. Vad skulle man ha för strategi? Hade man haft roligare?
Vem hindrar dig att själv välja på vilka hål du slår dina slag?
Det är fullt tillåtet att spela för bogey på vilket hål du vill…
Om man tänker poängbogey så skulle det ju vara intressant att man när som helst kan utnyttja handicapslag. Bogeyputten missad, då tar jag ett handicapslag så får jag en poäng.
På hemmabanan har jag ett hål där jag snittar två bortslagna bollar per runda, där är det onödigt att slösa bort ett handicapslag.
Är väl bara att räkna ut hur många gånger du missar poäng med ett slag. Är det lika många gånger som du har slag så vet du att du alltid kan räkna hem dina poäng på hcpet och kan således räkna utan hcp och lägga på dina “extrapoäng”.
Förövrigt det enda sättet jag skulle orka räkna “poängbogey”. Kollar antal slag, lägger på dom på brutto och räknar ut vad det borde bli för poäng. Att ha koll på vilka hål man har slag osv är nåt barn och pensionärer kan få hålla på med.
Jag är ju deltidspensionär så jag kan roa mig med att hålla koll, dock har jag inte det eftersom handicappet ökar så snabbt att jag ändå inte har koll på vilka nya hål jag har slag på.
Index är ju en matchspelsgrej. Endast där har det uppenbar inverkan på resultatet.
I PB spelar det inte ngn större roll med index och inte heller fri användning gör ngn större skillnad (under antagandet att man inte får skjuta upp användande av slag)
Endast om man är på hål 18 och har “slag kvar” och dessutom gör dubbelbogey eller sämre, påverkas resultatet.
I övriga fall kommer ett nyttjat slag på visst hål innebära lägre score på ngt annat hål.
Skalman har naturligtvis helt rätt. Indexering fördelar slagen likvärdigt mellan två 9-hålsslingor. Var slagen hamnar gör praktiskt sett ingen skillnad.
Jag blir mer intresserad av att detta verkar vara en nyhet!?
Kan vi så lite om spelet?
Egon
Det kan visst göra skillnad.
Bättre strecka ett hål där man inte har slag än ett där man har det.
Det är såklart ingen nyhet. Men visa mig den golfare som aldrig sagt: Va, är det här index 1. Det är ju knappast svårast.
Håller med om det och tänker lite att de faktiskt inte är ”golfare” då. Även om de gått på ”myten” (gammal sanning är kanske mer korrekt?) så har de inte riktigt tänkt hela vägen likt det den konsekvens Skalman nämnde.
Egon

Det kan visst göra skillnad.
Bättre strecka ett hål där man inte har slag än ett där man har det.
Nej, ett streck är ett streck.
Räknar man slag så ”streckar” man inte.
Egon
Ännu en icke-nyhet från Sveriges mest onödiga publikation. Du betalar.

I know…
Vad hände med teorin/grönt kort?
Egon
Informationen är säkert bra och upplysande för många… men det jag främst tänker på är att om man alltid funderat över det här och inte förkovrat sig i ämnet (läs, googlat) så kommer inte det här landa i något annat än mer frågetecken.
Det är iofs bara min åsikt dvs. en magkänsla över att ha förklarat just det här för allt från ärrade spelare till TK, ordförande och klubbledning.
Utöver… så får klubben sätta index som de vill inom vissa gränser. Matchspel är tyvärr lite förlegat som ”kriterie” men åtm. KM ska avgöras via särspel (vid samma resultat) och då vill man inte ha ”fel” index på åtm. 1,9,10 och 18.
Egon

Det är väl dock mer av en feature-blaska?
För mig är en sån här artikel mer “åh fan, var det så det var”… Sen har jag glömt det mesta.
Och nästa gång någon säger “Va, är det här index 1. Det är ju knappast svårast.” så svarar jag att “det är inte så man sätter index på hålen, men jag ska ärligt säga att jag inte har exakt koll på systemet”.
Ett litet inlägg i debatten från Pyl (från down under):
Ni har det bra hemma i Svedala i alla fall. Min hemmaklubb har olika index for herrar och damer och de ar dessutom inte spridda jamnt over forsta och andra nio. Med 7 erhallna far jag 6 slag pa forsta nio. Indexen ar dessutom olika beroende pa vilken tee man spelar!
Känner mig alltid som en översittande mansplainer när jag börjar förklara det där om hur index sätts.