Då jag och sambon har alldeles för många hus för att kunna sköta gräsklippningen manuellt funderar vi på minst en robotgräsklippare. Efter att ha läst undersökningar och recensioner inser man att detta är en djungel.
Vilka robotgräsklippare finns bland forumets medlemmar ?
Hur länge har ni haft dem, fördelar, nackdelar, storlek på tomt …?
Har en Works Landroid M700, budgetmodell som gör jobbet bra på vår lilla plätt. Låter som du har stort, flera mindre klippare eller en stor då. Husqvarna är väl aldrig fel men dyra. Nu börjar även modeller utan begränsningskabel dyka upp vilket verkar smidigt.
Har läst recensioner på stigas modell utan begränsningskabel. Verkar fungera sisådär.
Även om man har stor tomt bör det fungera bra om klipparen har funktionen att dela upp tomten i olika “regioner” där man lägger upp ett klippschema för de olika regionerna ?
Egen erfarenhet och en kompis som jobbar med felsökning och reparationer av robotklippare gör att jag rekommenderar Husqvarnas Automower. Min har funkat i ur och skur med bara två batteribyte sedan 2010-2011 nån gång.
Det är en dyr maskin, men den fungerar bra. Har så klart alla programmeringsfunktioner du behöver, även med app beroende på modell.
Ångrar att jag följde med strömmen och köpte en Husqvarna. Mycket dyrare än övriga men tveksam kvalitet. När den funkar så klipper den helt ok, men:
- Blåtandsuppkopplingen är ju ett skämt. För att den ska fungera öht måste jag stå inom 1m från klipparen, vilket förtar syftet med den. Dessutom kan det ta uppemot 1 min innan den har kontakt…
- Ibland struntar den i schemat och väljer att stanna i sitt garage istället. Således kan jag inte lita på att den gör det den ska. Då är vädertimern avstängd.
Nej, faktum är att en gammal Julaklippare vi hade innan fungerade bra mycket bättre än denna. Då kostar denna 2,5 ggr mer. Nästa gång blir det ingen Husqvarna i alla fall utan troligtvis en Worx. Mycket billigare, wi-fi styrd, kraftigare batteri och längre garanti. Denna har dock fördelen att ha fyra hjul.
Efter inte ens en vecka i min ägo ska klipparen in på reparation. Dels ska något åtgärdas då klipparen inte klarar av att köra rakt fram (den svänger lätt åt höger hela tiden), dels ska mjukvaran kontrolleras. När jag nämnde blåtandsproblemet för säljaren skrattade han till när jag hänvisade till HQ:s angivna “upp till 30m”. Någon meter på sin höjd var hans svar. Här ryker en stjärna till.
Råd och Rön har ju varje år omfattande tester, i år har de testat 49 modeller.
Någon som prenumererar och kan ge några tips på modeller R och R tycker är bra ?
Jag hade tidigare en Robomow, det är stora rejäla maskiner med riktiga knivblad (alltså inte små lösa rakblad som sitter längst ut på en roterande tallrik) som slaktar allt i dess väg. Nackdelen var att den var tung, runt 20 kg, vilket dels gjorde den aningen bökig att hantera men framförallt att den med tiden skapade ett spår i marken längs kanterna.
Numera har vi en Honda Miimo, som funkar tillfredsställande. Den väger bara runt 10 kg, men är lite märkligt konstruerad på så sätt att den är ganska bred, trots att klipptallriken under är ganska liten. Men den funkar helt rpoblemfritt, vilket är det viktigaste.
Tips: Dra begränsningskabeln närmare kanten än du tror man skall göra.
Är säkert fler som stryker med på valborg.
Men oavsett så är de ju fridlysta.
Här brukar vi hitta en per år i en park de kör med robotar i.
Hur många som dör utan att de hittas är ju svårt att veta.
De blir ju skalperade och dör nog av infektion eller blodförlust vad vet jag. Men de dör ju inte ögonblickligen iaf. De vi hittar brukar inte ligga intill sin saknade hjässa. Iofs kanske det bara blir slafs av den.
Störst risk är det ändå för ungarna då de är så små och de blir nog köttfärs direkt.
HQ automower 105(?). Den minsta modellen som de hade, för 5-6 år sedan. Tomten är 610 kvm och det är kanske 250-300 kvm gräs.
Funkar fint men klarar inte särskilt mycket lutning.
Inga reparationer ännu.
Suveränt att alltid ha välklippt.
Det där är planen men vi har 1700 tomt och säkert 1000 plottrig gräsmatta. Och så här års skall ju alla gullvivor, förgätmigejer och uppväxande prästkragar sparas. Skulle ta en vecka att få igång en robot.
Skit i att skaffa de mest avancerade gräsklipparna för att få gräsmattor som ska se ut som fairways och så ängsblommor i stället som slås/klipps/trimmas ner efter blomning.