Inspirerad av diskussionen om robotgräsklippare kommer här en fråga om robotdammsugare.
Nu har jag ledsnat på att dammsuga och börjat titta på att skaffa en robotdammsugare.
Vad har ni för erfarenhet av sådana? Själv har jag nada erfarenhet och har inte hittat någon i bekantskapskretsen som kör robotdammsugare.
Moppfunktion eller inte?
Ska man ha en enkel laddstation eller en med automatisk tömning och påfyllning av vatten?
På Prisjakt har Roborock 7 modeller i topp 10 i popularitetsrankingen. Är Roborock marknadsledare?
När jag kollar Råd och Röns sammanställning av tester så hamnar Electrolux högst och Roborock en bit ner i listan.
Sune klipper gräset, Fido dammsuger poolen, Bertil dammsuger bottenvåningen och Kurt uppe. Två iRobot varav endast den nere har appstyrning och schemaläggning. Vi skickar ut dessa efter behov och använder virtuella väggar för att begränsa ytor. Tar ibland bort alla matstolar etc för att ge fria ytor. Funkar tillfredsställande med trösklar och mattor. Har en handdammsugare för att ta trappan och stödsuga i hallen, köket etc. och för döda flugor.
Tömning dammar så jag brukar tömma dessa med grovdammsugaren som av någon anledning brukar vara tillgänglig.
Har tittat på moppning men det verkar inte vara bra nog för att det skall vara värt att satsa på.
Började med en Roomba, när den fick hjärnblödning för typ 5’e gången köpte jag en Electrolux och blev ganska besviken, Kör nu Roomba igen, nyare modell m bättre mjukvara.