Rescue e.d

Måste värka fram julklapp, klubba längre än järn men kortare än driver vad skall man ha då nuförtiden? Har en gammal träfemma som borde pensioneras. Nåt från fairway och ruff som går en bit längre än j4

H4 eller möjligen H3, beroende av tycke, smak och slaglängd.

Träsjua är jag på jakt efter men vill inte betala 3-4 tusen. Jag förstår inte grejen med hybrider riktigt.

Alla kan ju inte gilla allt. Jag är mycket förtjust i min H4. Den är universal. Höga, låga, ruff, fw, från bunker, …

Modern träfem är en fantastisk klubba. Alt. träsju. Prova lite.

1 gillning

Även äldreT5 och T7 är fantastiska, mina är >20 år gamla.

1 gillning

…men jag har haft vissa funderingar på att kasta ut min H3 (som jag inte alls gillar lika skarpt som min H4) och ersätta den med en T5.

Vänta 15 år så ska du se att du förstår.
Funderar på att pensionera min järn 4 och järn 5 nu och kanske järn-6:an om ytterligare något år.
När jag var i din ålder var det otänkbart att inte ha med järn-2:an i bagen.

1 gillning

Är nog inte det. Men det känns liksom renare med träklubbor än hybrider. Varför inte ha träsju eller till och med tränio?

För att hybrider är mer förlåtande och lättare att slå med (i teorin).

Lättare än träklubbor? Pga kortare skaft?

För mig är en hybrid som en järnklubba med lite annan huvud-design.

Ja fast att slå en hybrid som motsvarar j3 är lika lätt som att slå en j8. Att slå en bra j3 kräver mycket mer av bollträff och klubbhastighet.

1 gillning

Får kanske ge det ett försök då. Känns inte helt hundra för de känns så orena. Som fusk. Nåt som seniorer och damer spelar med.

Slutar väl med att jag byter ut både J5 och J6 mot hybrider. :smile:

Du får prova dig fram, jag har en 21 graders Tsi som motsvarar j3, men sedan är nästa träklubba i min bag en spoon till förmån för fyra wedgar. Har inget mellan 180 och 210 meter.

Du menar alla med lägre svinghastighet spelar med dem, har du träffen och klubbhastigheten som krävs för att konsekvent slå långa järn så är givetvis långa järn bättre, men jag har det definitivt inte.

1 gillning

Jag har inte något längre järn än 5 så jag vet inte riktigt. Men jag tror det. Har aldrig varit nån som slagit särskilt långt men nog får jag iväg en J5 ca 170-180 meter. Tycker mina P790 är lättspelade. Det som händer ibland är väl att jag kommer över bollen och stänger klubban för mycket genom impact. Men det är ju nåt annat.

Träfemman slår jag 190-200 och spoon 200-220. Så det är väl inte mycket till gap jag har iofs.

Nästan så att jag har ett större gap mellan P790 PW och MG4 50 grader. Funderar på att byta wedgarna mot 48, 52, 56 och 60. Nu har jag 50, 54 och 58.

Nån som vet om man kan bocka om dem så jag slipper köpa så många klubbor? Bäst att bocka upp eller ner i loft?

Min H”3” konkurrerar inte med min t5 men igår satte jag in min andra H”3” för test och kunde teoretiskt plocka bort både t5 och t3.

Det verkar vara oerhört svårt att förstå att skillnaden mellan en hybrid och annan hybrid, kan vara enorm. Oavsett vad tillverkaren vill tillskriva den för siffra.

Egon

2 gillningar

Det gjorde inte jag heller, tills jag skaffade en… Jag ersatte min J3 mot en 19° hybrid. Kanske kan gå lite högre än J3, men å andra sidan kan jag spela den från så många fler olika lägen.

2 gillningar

Precis som Egon säger så är ju en hybrid bara en förlängning av järnsetet och provas lämpligen ut i kombination med detta, vilka siffror det står på klubban är ju ointressant.

2 gillningar

har upp till J6 sen tre hybrider och provar en t5 som mellan minidriver och hybriden