Regelvidrig utrustning ok eller inte?

Hallå där!!!
Jag har tittat lite på ny driver och fairwaywood. Hittade en driver som väckte lite intresse och det är inte OEM utan komponent/klon från NG. Till saken när jag läste på Hirekos hemsida så står det att drivern är gjord inom ”legal limits” men att klubban inte är testad av USGA. Jag förstår att tekniskt sett är drivern inte godkänd för spel i tävling och att jag skulle kunna bli diskvalificerad. Hur tror ni tävlingsledaren ställer sig till detta? Jag tänker att det är många med gammal utrustning eller som spelar kloner som tävlar på sina hemmaklubbar runt om i landet. Är det ok att chansa???

Så länge du inte spelar scratchtävlingar på hyfsat hög nivå eller vinner hcp tävlingar med värdefulla priser tycker jag det är helt OK.

Risken finns ju alltid att du får spela med någon utrustningsnörd som har full koll på alla klubbor som finns.

Vad säger ditt eget samvete ?

En ytterligare synpunkt. När du väl har reggat 20 rundor spelade med dina nya klubbor ser jag ingen som helst anledning att någon skulle kunna klaga om det hela rör sig om handicaptävlingar.

Jag tror din trådrubrik svarar sig själv… :roll_eyes::woozy_face:

Frågan är ju om det faktiskt är så att drivern är gjord inom reglerna för vad som är tillåtet så skulle den ju bli godkänd om USGA testar den och frågan är då att teoretiskt sett kan vilken som helst OEM of the rack driver vara utanför regelverket då det specifika huvudet faktiskt inte är testat, är ju alltid viss toleransskillnad vid tillverkning. Gissar att USGA testning inte är gratis vilket gör att tillverkare hoppar den delen eftersom ingen på någon tour kommer använda klubban utan den riktar sig till bogeygolfaren som hackar runt på helgen.

Då tar vi det här en gång till:
En utrustningsdel såsom en driver och en boll behöver inte testas av USGA för att vara godkänd att spela med i ”lägre” stående tävlingar såsom en hcp.tävling eller dess motsvarighet, en handicaprond gjord via sällskapsspel.

Det finns en möjlighet till att anamma testkravet som en lokal regel men det görs inte på klubbnivå.

The List of Conforming Driver Heads and the List of Conforming Golf Balls operate as Model Local Rule G-1 and G-3, respectively, for professional events, all USGA championships and selected amateur competitions throughout the world.

Så, enkelt uttryckt…
Är klubban eller bollen tillverkad i syfte om att följa de regler som finns och då i praktiken kunna klara en test, då är de godkända att spela med om ovan nämnda lokala regel inte är i spel.

Egon

Superbra inlägg med förtydligandet för jag har letat och tolkat det som @Egon, därav trådrubriken. Så jag som kikar på lite billigare alternativ från till exempel Takomo, Acer och så vidare så blir ju letandet lite roligare då det finns nytt att testa utanför OEMs hiskeliga prisbild på klubbor.