Straff eller inte straff?
Ett slags plikt för rubbad boll. Återplacering.
Jag tycke det också men så läste jag kommentarerna att flera tycke att det var återplacering utan plikt eftersom hans intention inte var att slå på på bollen.Jänkarna har kanske andra regler :-).
Det är ju regel 9.4b som gäller här.
Du får plikt om du orsakar att bollen rubbas. Spelar alltså ingen roll om det är medvetet eller inte, t ex en provsving.
Undantaget är på tee eller på green. Där ska bollen återplaceras men utan plikt.
Min erfarenhet av de som kommenterar den här typen av inlägg på X är att regelkunskapen är på nivå fiskmås.
Exakt. De jämför äpplen o päron när de drar fram Zach Johnson – skillnaden där är att han står på tee och då är bollen inte i spel.
Den där hade passat lika bra i en annan tråd