Läser ni recenssioner? påverkar de era val? Vad för “info” letar ni i de eventuellt lästa recensionerna?
Letar ni bekräftelse på det ni redan “visste”?
Överväldigande bra är det bra? mestadels negativt är det ofta dåligt?
Det beror på (vad det handlar om). De kan ibland påverka mitt val. Jag försöker givetvis filtrera ut någon sorts trolig “sanning” från de existerande inläggen. Mest dåligt är ofta just dåligt. Mest bra behöver inte betyda att det är bra. Man får läsa vad som skrivs o filtrera.
Jag läser recensioner. Exempelvis när det gäller restauranger. Men min erfarenhet är att man måste ta enskilda recensioner med en stor nypa salt. Känns som att den som har skrivit kan ha haft en bra eller dålig dag och då färgas recensionen av deras sinnesstämning.
Läser just nu recensioner om nätverksprodukter för hemmet för att ta reda på vad jag ska ersätta dagens lösning med.
Mest för att ta reda på vad som ingår eller inte ingår i olka liknande produkter. Inte alltid lätt att veta vilka finesser som är relevanta
Recensioner på restauranger brukar kollas, dock brukar jag sålla bort de sågande och de översvallande
Typ tripadvisor, ja. Och skall man köpa en pryl så tar man väl en runda på webben. Tror inte jag söker bekräftelse, då jag kollar så är det för att jag inte vet, typ. Och går nog rätt mycket på “medelbetyg”. Blir sällan besviken eller överraskad, man har ju fått en viss rutin på att söka sån info.
Jag skrev krogrecensioner under nästan tio års tid på gamla jobbet.
Kul uppdrag.
Läser gärna recensioner själv.
Kollar alltid recensioner – senast i Valencia och hittade en restaurang med 5,0 i betyg på Tripadvisor (+5000 recensioner). Riktigt bra ställe.
Det är ju en kombination av betyg och antal recensioner jag går efter. Har ett ställe 5.0 men bara 3 st recensioner så betyder det ju ingenting. När jag ska välja restaurang eller vad som helst så är det ju recensionerna som bestämmer. Det slår i princip aldrig fel.
Apropå det. I somras i Italien så skulle vi ut och äta en kväll. Vi var trötta och gick bara ut utan att kolla betyg osv på förhand. Hamnade på en restaurang som låg precis vid torget och det såg bra ut. Dock misstänkt många lediga platser… Men vi var som sagt trötta och det såg ut att passa barnens smak också så vi satte oss.
Då plockade jag fram mobilen och kollade betyget… Big mistake. Fick panik och var nära att föreslå att vi skulle dra men det var sent för barnen och alla vara jättehungriga. Och mycket riktigt. Den “lasagne” jag beställde var vidrig. Fick knappt i mig den. Var på riktigt rädd att bli sjuk av den.
Att alla andra restauranger runt torget, utom just denna, i princip hade köbildning utanför var nog också ett väldigt tydligt tecken.
Läser nästan alltid recensioner (speciellt hotell och restauranger). Är det väldigt få omdömen kan det ju vara några kompisar till stället, eller några som själva haft dåliga/bra dagar. Då bryr jag mig inte om omdömet. Kanske låter bli att besöka ifall jag inte hört någon bekants åsikt.
Vissa omdömen kan man direkt sortera bort. “De hade bara grönsaker” på en vegansk restaurang… Kanske inte är 100% negativt utan mer besökaren som hamnat fel.
Haha, det där hade stark igenkänningsfaktor. Enda gången jag i Rom gick på restaurant som det föreslogs hemifrån “gå till trastevere och bara gå in nånstans där det känns trevligt”(innan sånt som tripadvisor) så fick jag det absolut äckligaste jag ätit på serveringsställe inklusive skolmåltider i tråkig stockholmsförort, nåt de kalla de “grigliata mista”. Annars är Rom den stad i vilken jag ätit mina bästa restaurantmåltider, dock alltid efter rekommendation eller recension.
Recensioner är en hjälp och de läses alltid. På vissa saker/sajter kan man se mönster som gör att recensionerna bör bortses ifrån.
När det gäller golf så är jag luttrad. Youtubers och influensers gör sig inget besvär. Noll värde.
Jag har en go to som jag alltid kollar. Den stämmer bra med verkligheten om man historiskt tittar tillbaka några år. Allt nytt kollas därigenom.
När det gäller vardagligt inköp av kläder, småprylar eller så stort som en bil… så läser jag eller går på känsla därefter. Man blir rätt nördigt kunnig inom en massa områden om man bejakar sin livserfarenhet.
Egon
Har man sagt A får man …
Frugan?
Han måste ju få veta om det ens är någon idé undersöka vidare…
… eller var nog 2 egentligen.
Pluggedingolf och golfshaftreviews.
Egon
Ställen med få, och bara positiva, omdömen: Går bort.
Med mest tveksamma omdömen: Går bort.
Med många och bara positiva: Misstänkt fejk.
Med många positiva och diverse negativa: Läs ett urval av pos och neg. Sedan bedöm själv. Många ned är “personalen var dryg” eller “jag fick inte ändra si eller så” och den typen av upplevelse.
Utmaningen vid letande av restaurang är ju att hitta “pang för pengarna”.
Hitta dyra och bra ställen är enkelt men hitta bra ställen som inte kostar skjortan, är inte alltid så lätt.

Med många och bara positiva: Misstänkt fejk.
När vi skulle bygga vår Pergola hamnade vi på just en sån site. Bara översvallande omdömen.
Vi gav ett likadant efter bygget…
Men vi var väldigt skeptiska…