Puttning o syn, höger öga för mig är extremt dominat. Vänster öga med korrigering boostas upp till en synskärpa på 0,16…
Är återigen inne på en vänsterputter.
Någon som har det liknande och hur har ni/du gjort.?
0.16 med korrigering??? Du är ju nästan blind på det ögat…
Lite off vs frågan iofs men jag puttar vä och spelar vä. Höger öga dominant. Kan putta halvt ok från hö men då cross-handed. Att putta hö med hö dominant öga borde vara fel, egentligen, tänker jag.
Höger öga är dominant, och puttar ”högerfattat”. Jag står öppet med fötterna och håller huvudet tiltat med höger öga nedanför det vänstra så att upplevelsen är att jag står bakom bollen. Tycker att jag ser linjen överlägset bäst på det sättet, och att det bara är att följa det spåret med puttern.
Jag är avundsjuk. Jag ser nog aldrig en linjen när jag står över bollen. Klart jag känner av allt och vet hur bollen kommer att rulla men jag litar blint på mitt sikte och kör.
Ping Heppler Tyne 3 fick följa med hem idag, och ja en vänster putter.
Nu måste det tränas för det känns inte lite avigt att putta från vänster.
Jag tar ut en punkt ca 20 cm framför bollen slår den däröver så går den på tänkt linje. Mycket mer känsla än blick, tittar kanske linje i snitt 5 sekunder vid markeringen, däremot tittar jag hela vägen fram till bollen när den väl ligger där på green.
Det enda som jag faktiskt gör OK i golfen i min nuvarande förmåga är puttning.
Spelar en TM spider X Tour, puttar crosshanded vänster och spelar vänster.
tycker dom flesta jag pratat med kollar linjer för långt bort från bollen, kolla ut linjen och en punkt i den 2-3 dm från bollen att spela över.
Vänster, höger, cross eller penn, det som känns bäst är antagligen det som du gör bäst resultat med.
Och nej en dyrare putter betyder inte automatiskt bättre puttning, om folk tränade lika mycket puttning som dom gör på rangen så skulle alla putta bättre
Gjorde nyligen en utprovning. Mycket intressant att få fakta om hur man egentligen gör och siktar. Rekommenderas varmt!
Alla dom du har var käpprätt fel eller …
Haha, alla 325 st!
Jag tycker puttningsanalys är ett mysterium. Har sett att det finns klubbor för olika svingrörelser, typ olika svingbågar jmf linjen. Min putte har skaftet nästan närs mitten på bladet. Jag fjuttsvingar rakt bak rakt fram som en klockpendel. All analys (2 sek) ägnas åt green. Sen klapp. I teorin är jag bäst i världen.
Samma här och i bakhuvudet finns nån test som understryker skillnader mellan dominanta ögon.
Vänsterdominant - putt från höger: mer huvudet över bollen, titta rakt ner med grepp modell händerna på samma höjd eller tom. kackhanded.
Högerdominant - putt från höger: tilta huvud med mållinjen, normalt grepp (höger hand längst ner) och ev. lite öppen stans.
Egon
Någon här som testat PINGs putt-app och verifierat den med avseenden på höger/vänster dominant? Blir det någon skillnad?
En tur till klubben för lite puttning…
För att få någon pejla på puttandet så fick det bli crosshanded, rätt nöjd med korta puttar.
Hemma var det check mot swingbyten…out-in 3-4*. Typ inte så bra. Något som synes klart är att jag skyfflar fram både skaft och klubbhuvud i genomswingen.
Jobbade med bollen mer mot mitten, höger öga fokus lite framför bollen,känna att inte vänster arm drar igång bakswingen. Ändra på hur greppet ligger i händerna, putta putta, det finns att jobba på…dock viss framgång blev det.
Vad använder du för app/analysverktyg?
Lite rotande på forum over there ger att firman troligtvis har tagit ned skylten.
Edit: Min är ca 10år gamal.
comming soon… Kittad
Jag hade ett liknande problem.
När jag ställde mig bakom bollen fick jag en linje, när jag ställde mig över bollen fick jag en annan.
Numera får jag linjera upp bollen när jag tittar bakifrån och fullständigt strunta i känslan för linjen när jag står över bollen och ska putta.
Hemskt i början innan jag lärde mig bortse från känslan.
Tydligen siktade jag 1-2 dm höger om koppen och “drawade” in bollen mot kopp. Ibland gick det bra, ibland … well…
Liknande för mig. Siktet blir lite fel när jag kollar “uppifrån”.