Idag har jag mailat till SGF och ansökt om reamatörisering så snart kommer jag vara en helt vanlig hackare igen även på papperet.
(Delad av AlbertS med fyndig(?) titel)
Idag har jag mailat till SGF och ansökt om reamatörisering så snart kommer jag vara en helt vanlig hackare igen även på papperet.
(Delad av AlbertS med fyndig(?) titel)
Jag är genuint nyfiken och är ju golfare på “gamla dar” så vill gärna veta mer om hur det här fungerar. Vill du starta en tråd och skriva en rad om hur det här med proffssatsning funkar, vad skillnaden blir för ditt golfande och varför du nu vill gå tillbaka. Jag kan absolut ingenting om strukturen inom golfen och något som vi “senarekomna” inte har ett skit aning om faktiskt.
Om det ändå vore så väl att jag hade varit på den nivån. I mitt fall är det inte mer avancerat än att jag valde att bli N/A-spelare för kanske 15 år sedan enbart för att ha rätten att ta emot prispengar om jag mot förmodan spelade bra en tävling på dåvarande Minitouren.
Någon satsning eller proffsspel har det aldrig varit tal om.
Det närmaste jag kommit var när jag ett år anmälde mig till kvalet inför Scandinavian Masters som en kul grej för att min rygg och spel hade känts bra under några veckor, fast 2 dagar innan kvalet skulle gå fick jag tillbaka mina vanliga ryggsmärtor.
Det var dock ändå roligt att vara med en gång, och minns jag rätt så gick italienaren jag spelade tillsammans med vidare till tävlingen så jag kan på min höjd säga att jag var bra sällskap.
Ansöker du om att bli N/A också eller är det bara att stampa in på klubben och säga “tjabba, vill bli proffs”? Berätta mer om processen! Varför byta tillbaka? Så du får tävla i amatörtävlingar eller? Har du ett hcp?
Om jag minns rätt så var det bara att meddela SGF/PGA att jag ville bli N/A, minnet kan dock svika då detta var många år sedan.
På den tiden var den enda nackdelen jag känner till att jag som N/A inte fick spela renodlade amatörtävlingar, och i praktiken var det enbart “World amateur golfers championship” jag var utstängd ifrån vad jag känner till, samt att jag var utesluten från landslagsspel.
Men för att platsa i landslaget hade jag troligen behövt flytta till Antarktis eller liknande.
Vanliga amatörtävlingar liknande “Race to Espana” eller “Golfresan On Tour” har aldrig varit något problem att spela ändå.
Runt 2015 ändrades detta då SGF/PGA började ta ut en avgift på 1000:-/år för att dom skulle hålla mig i ett register, och om jag inte betalade kunde jag inte anmäla mig till scratchtävlingar.
Fram till pandemin spelade jag ändå ett antal scratchtävlingar för skojs skull så då betalade jag denna avgift även om jag tyckte avgiften bara var ett sätt för dom att få in pengar.
Deras argument var att jag som N/A hade många av fördelarna som en medlem i PGA hade men när jag frågade specifikt vilka dessa fördelar var fick jag aldrig något svar.
Nu senaste åren har jag knappt spelat någon tävling men om jag får för mig att spela så krävs det först att jag betalar dessa 1000:- för att ens kunna skicka in en anmälan, och om det bara blir 1 tävling under året så blir det en väldigt hög avgift för denna tävling så det är väl mest därför jag tänkte byta tillbaka till amatör.
Nu borde Progolfer från det ursprungliga forumet vara här för han var duktig på riktigt.
Eller varför inte Henrik Stenson som under en kort period var lite aktiv på något av dom gamla forumen, fast från början var det väl ingen som riktigt trodde på att nicket STENSON var just Henrik.
Korrekt på alla punkter. NA var en scam från förbundet där spelare fick betala för att kunna ta emot prispengar, men inte fick några av fördelarna som PGA-medlemmar har.
Å andra sidan fanns som Skalman skriver heller inga nackdelar utöver avgiften eftersom inga av de NA-spelare jag känner kom på tal när det handlade om landslagsuppdrag. De enda som kunde få problem var ungdomar som lurats att bli NA och sedan ville gå på College (där man måste vara amatör även idag, trots att det nu går utmärkt för amatörer att ta emot prispengar och få sponsring).
Låter surt med de unga.
Tänk om Albert fått gå på college.
Inträdet i PGA är ju även förknippat med vissa tekniska krav. Resultat från sanktionerad tävling, från de bakre kloten, lika/bättre än ett visst antal slag.
Förr-förr var det väl någon hcp.gräns!?
N/A verkar vara mer frivilligt betonat… eller?
Egon
Tydligen gick det väldigt snabbt och enkelt att bli amatör igen när jag väl hittade rätt gubbe att kontakta.
Jag mailade vid 9:30 idag och fick svar 11:54 att eftersom jag inte brutit mot amatörreglerna senaste 6 månaderna så är jag från idag registrerad som amatör och måste följa amatörreglerna.
Nu bör det vara fritt fram att anmäla mig till scratchtävlingar utan att först behöva betala avgiften på 1000:- till PGA, men det har jag ännu inte testat.
Hoppas det inte är stora priser… för nog vill jag hoppas att du vinner.
Egon
En företagstävling, för inbjudna idag. HIO-pris på ett hål: En Mercedes bil.
Ingen gjorde HIO så frågan blir hypotetisk: Får man som amatör ta emot ett sådant pris och behålla sin amatörstatus? I en ftg-tävling? I en vanlig hcp-tävling? I scratchtävling?
Ja. HIO räknas numera som tur, inte skicklighet.
Intressant. För då borde den inte vara skattepliktig heller. Om slumpen är inblandad ska ju HIO likställas med lotterivinst. Och då ska arrangören stå för skatten.
Bara tur var det ja…
Att slå en hole in one är få förunnat. Att göra två är nästan unikt. Frank Bensel Jr lyckades två hål i rad (!) – en sannolikhet på 1 på 156 miljoner.
Spelar man 44th Senior US Open har man kanske viss talang, men ändå. Röta. Bara röta.
Någon har säkert räknat på sannolikheten för Tom Dotys bedrift 1972.
Först en sänkt spoon för albatross på en par 5:a. Därefter HIO med en drive på en par 4 följt av en normal HIO med järn-9 och som avslutning en sänkt träfyra för eagle. 10 under par på 4 hål.
Ändå bleknar det med Kim Jongs 11 HIOs på ett varv.
Spelar man 44th Senior US Open har man kanske viss talang, men ändå. Röta. Bara röta.
Såklart. Men vilket härligt flyt.
Or not:
Vissa verkar ha mer talang för golf än andra. Det sägs att Kim Jong-Il spelade 38 under par på sin första och enda golfrunda.
Någon har säkert räknat på sannolikheten för Tom Dotys bedrift 1972. Först en sänkt spoon för albatross på en par 5:a. Därefter HIO med en drive på en par 4 följt av en normal HIO med järn-9 och som avslutning en sänkt träfyra för eagle. 10 under par på 4 hål.
Hade aldrig hört talas om detta, det är ju helt galet