Populär tävling på hemmabanan Ljusdals GK

Hemmaklubbens stortävling för alla kategorier golfare var för ett antal år sedan omskriven i Svensk Golf då den beskrevs som en av de mest populära tävlingarna i Sverige, det var fulltecknat på ett par timmar.

Tävlingen har fortsatt år efter år och går av stapeln 3:e eller 4:e veckan i Juli.
Detta år är det 24:e till 27:e Juli.

72 hål slaggolf med handicap i 3 olika klasser, det finns även en 3-manna lagtävling. cut efter 54 hål. Prisutdelning varje dag. De två första i varje klass + de två bästa lagen efter 72 hål går till finalspel på sydliga breddgrader, det sker även utlottning av platser till finalspelet.

Just nu 184 anmälda av 198 platser efter 3 veckor.
Om någon får för sig att anmäla sig kan Berras och Berras sambos ena sommarstuga lånas, belägen en mil från banan.

Spelplatsen är Ljusdal.

4 gillningar

Jättekul tävling och roligt erbjudande från dig. Jag minns denna artikel, det måste vara ca 10 år sedan?! Då minns jag att man skulle “hänga på låset” för att få en plats.

Har varit sugen på att deltaga varje år, men det har aldrig passat. Ljunghusens golfvecka är alltid v.30, vilket gör att det krockar även i år. Lycka till, om du själv ska deltaga!

Mycket generöst och såklart lockande men jag undviker att planera för mycket i år med tanke på jobbet. Vi har många projekt som skall sys ihop. Blir jag lite sugen på en bilresa hade jag annars kunnat tänka mig komma upp en sväng.

1 gillning

Nu är det fullt och det är en liten kö på 5 personer ifall det kommer återbud.

Läste reportaget om tävlingen i Svensk Golf nr 8 2013.
Rekordet var tydligen att tävlingen blev full på 12 minuter.
I år tog det dryga tre veckor, vilket känns mer rimligt.

Även om arrangemanget är bra, finns det ju de allmänna bristerna i t.ex. handicapsystemet vilket gör att det varje år är några misstänkta handicapmyglare som tar hem resepris.
I år är dock Berra med i handicapkommittén och vi kommer att granska samtliga anmäldas handicap inför tävlingsstart och se hur det ser ut i GIT.
Samtalade med en annan medlem i kommittén och för två år sedan anmälde de en spelare som uppenbarligen hade alldeles för högt handicap, det resulterade i ett års avstängning.
I år är denne spelare tillbaka i tävlingen.

2 gillningar

Bra! Hur långt bak kollar man (ni)?

A propos handicapmyglare… är det möjligen någon som har koll på status på de här på forumet så famösa handicapmyglarna “Jannarna” som åkt runt mellan tävlingar och hämtade hem golfresor, brödrostar, presentkort i shopar och allsköns annan bråte?

Vad kul det var på den tiden när klubben hade tävlingar man var tvungen att hänga på låset för att få vara med i. Tävlingar med >100 anvälda. Förra året tror jag inte ens det blev ett KM (inte som jag såg iaf) Året innan var vi 6 tävlande i H60-klassen. Då tävlade ändå Kungsängen, Brollsta och Kyssinge i ett gemensamt KM. Jag älskar tillgängligheten i GolfStar men jag saknar definitivt golfklubben.

Hoppar in lite här om det är ok.
Under förra årets Albertresa blev undertecknad grovt anklagad för hcp-mygel.
De tre rundorna resulterade i 41-39-41 p med marginal för ännu bättre resultat pga boll i vattnet på varje runda.
Jag vet själv att mitt hcp är korrekt registrerat (även om jag i huvudet tror att jag är bättre än vad resulten efter varje runda säger)
Ni som sitter i tävlingsledningar, vilka resultat pratar vi om för att ni ska reagera? Allra helst när det är tävlingar över flera dagar?
(Jag måste väl erkänna att anklgelserna inte var så allvarligt menade utöver Forzzas “Men va f-n, har du slag här med?”)

1 gillning

Om jag skulle sitta i hcp-kommittén så skulle jag kolla på hur resultat i tävlingar (oavsett hcp-grundande eller ej) förhålller sig till resultat utom tävling. Om där finns ett mönster med sämre spel mellan tävlingar och bra spel vid tävling så skulle röd flagga höjas.

Forzza är ju känd för att vara elak och ogin mot fina oskyldiga golfspelare som spelar i motståndarlaget, han skrattade åt flera av mina mindre lyckade slag… :roll_eyes: :laughing:

Typexempel, 20 höjningsrundor i rad på sällskapsgolf med samma markör därefter tävlings-runda/rundor rätt många slag under handicap.(Minst 6-7)

Lite koll med markören i tävlingen, ifall det varit 6-7 sänkta långputtar som varit anledningen till det extraordinära resultatet, i så fall ingen åtgärd annars enskilt samtal med spelaren.

Det kan ju t.ex. vara så att spelaren tagit lektioner och tränat hårt de senaste veckorna.

Juste, dessa herrar hade jag nästan förträngt!

Minns att första gången jag hörde talas om dem var kanske 2013-2014 någon gång (här på forumet). Döm om min förvåning när jag en vecka senare på en tävling i Östergötland (tror Landeryd) lottades i samma boll som en av Jannarna!! Vad är oddsen liksom? Han hade dock ingen av sina bättre dagar just denna gång, och åkte hem lottlös efter tävlingen. Det enda jag minns tydligt från rundan var att han var Brynäsare (jag med).

1 gillning

Gå med i Djurgården Golf (vid sidan av Golfstar) så får du klubbkänsla. Vi i Bajen har bra drag på våra tävlingar, trots att många även är medlemmar även i andra klubbar.

Nej du, den enkla går jag inte på.
Jag anmälde mig till er Matchtävling förra året. Vad hände?
Jag blev TVÅNGSANSLUTEN till Hammaby!!!
Inser du hur mycket terapin har kostat???

2 gillningar

Jag skrev att du ska gå med i Djurgården. Kolla med @Hogan

Jag är ju för evigt förpassad till skärselden efter året med Hammarby :wink:

1 gillning

https://difgolf.propublik.se/medlem2024

Du tilldelas varning för post av skräplänk. :wink:

2 gillningar

https://difgolf.se/ :yellow_heart: :heart: :blue_heart: